דיון בהתפתחות הסיוע של ארה"ב לישראל ובהשפעותיו על המשק הלאומי, מערכת הביטחון והתעשייה הביטחונית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2010
מספר מילים 11872
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תקציר הסמינר ל"יחסים המיוחדים" בין ישראל לארה"ב יתרונות רבים עבור מדינת ישראל בשלל תחומים :
ארה"ב נטלה חלק פעיל בהסכמי השלום של ישראל עם שכנותיה, מטילה וטו על הצעות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון של האו"ם, מקיימת אימונים צבאיים משותפים עם צה"ל, מקיימת הסכם סחר חופשי עם ישראל ועוד אי אילו פעולות המשרתות באופן ישיר את האינטרסים של מדינת ישראל.
נדבך חשוב בתועלת שישראל מפיקה מהיחסים הינו הסיוע הביטחוני רחב ההיקף אותו ישראל מקבלת מארה"ב מדי שנה. בימים אלו מדובר בהתכנסות לאזור ה-3 מיליארד דולר המשמשים באופן ישיר לשמירה על רמת ביטחון גבוהה של מדינת ישראל.
הצורך של ישראל בסיוע ברור. ישראל כיום ניצבת בפני 3 איומים ביטחוניים מרכזיים: טרור ולוחמת גרילה, טילים ארוכי טווח ואיום גרעיני. על מנת לעמוד בפני איומים אלו, על מדינת ישראל להקציב משאבים רבים להשגת אמצעים ביטחוניים מתקדמים, כאשר הסיוע הביטחוני מהווה מרכיב חשוב ביכולתה להשיג את אותם אמצעים.
העבודה תחל בסקירה כללית של משמעות סיוע חוץ בעולם הכלכלה והביטחון תוך הצגת היבטים חיוביים ושליליים של הסיוע. בפרק השלישי היא מספקת סקירה היסטורית של התפתחות יחסי ישראל-ארה"ב החשובה לשם הבנת יחסי הגומלין בין שתי המדינות. סקירה זו הכרחית לשם קבלת החלטות לגבי מאפיינים שונים ביחסים אלו ובוודאי לגבי הסיוע. הפרק הרביעי מהווה את החלק המרכזי בעבודה זו ויעסוק בהשפעות הכלכליות של הסיוע על מדינת ישראל, תוך התמקדות בשלושה רבדים:
המשק הלאומי, מערכת הביטחון והתעשייה הביטחונית המקומית.
לנושא הסיוע האמריקאי  אלפי צדדים שונים ומשמעותיים שקצרה היריעה מלפרטם בעבודה זו. יחד עם זאת, לאחר סקירה מקיפה של החומרים הרלבנטיים הגעתי למסקנה כי מבחינה כלכלית, הסיוע תורם משמעותית למשק הלאומי ומנגד אחראי לפגיעה בפעילות מערכת הביטחון ותעשיית הביטחון המקומית.
החלק המרכזי בעבודה יציג את אותן תרומות משמעותיות של הסיוע ואת הפגיעות להן הוא גורם, תוך ניסיון לתת הערכות מדויקות ככל האפשר לגבי ההיקף הכלכלי של התרומה שלו מחד והפגיעה מאידך. היקפי הפגיעה מוצגים בנושאים מסוימים בנתוני 2002, שכן באותם נושאים קשה מאוד להשיג נתונים מספרים עדכניים.
לאחר החלק המרכזי אציג בסיכום העבודה את המסקנה האישית שלי , לפיה ישנו צורך בשינוי מהותי בסיוע במתכונתו הנוכחית, כולל מספר הצעות לשינוי.
תוכן עניינים

1 .
מבוא -.עמ'
3
2 . סיוע חוץ עמ' 5

3 . התפתחות יחסי ישראל-ארה"ב וסיוע החוץ .עמ' 7

4 . השפעת הסיוע האמריקאי על ישראל:
4.1. ברמת המשק הלאומי –.עמ'
1 6
4 .2. ברמת מערכת הביטחון -…עמ'
2 7
4 .3. ברמת התעשייה הביטחונית המקומית -עמ' 31
5.
סיכום …עמ'
4 7

6 . ביבליורגפיה –עמ' 52