סמינריון בחינוך, הסמנריון עוסק בהשתלבותם והסתגלותם של ילדים עם בעיות קשב וריכוז בכיתות רגילות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2010
מספר מילים 3463
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא –
4-1
שיטה –
6-5
תוצאות -7
דיון -.
12-8
ביבליוגרפיה -..
14-13
-1- מבוא
בעבודה זו בחרתי להתמקד בילדים המאופיינים ב-ADHD ובשילובם בכיתות "רגילות".
בשנים האחרונות עולה המודעות לעניין וניתן למצוא דעות רבות בעד ונגד השילוב.
לדעתי, הסקת מסקנה לגבי השילוב הכרחית וחשובה. נראה כי עבודה זו מסייעת בהחלטה או בבחירה האם לשלב ילד המאופיין כבעל הפרעות קשב וריכוז בכיתה רגילה? מהי תחושת הבדידות בקרב תלמידים אלו? וכיצד תופש התלמיד את הקשר עם המורה מחנכת? האם הוא חש דחייה כלפיה?
הנני מעוניינת לבדוק עניין זה בשני היבטים:
·         עד כמה הילדים הללו מרגישים בודדים?
·         באיזה מידה הם תופסים את הקשר עם המורה כקשר טוב בהשוואה לילדים אחרים?
מטרתו של חוק החינוך המיוחד היא לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד החריג, לתקן ולשפר את תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי, להקנות לו ידע, מיומנות והרגלים ולסגל לו התנהגות מקובלת בחברה, בכדי להקל על שילובו בה ובמעגל העבודה. (מתוך: רייטר, 2003: 88).  עפ"י תנועת השילוב ""mainstreaming יש צורך במסגרות השילוב הבאות: פנימייתי, בית ספר לחינוך מיוחד, כיתה מיוחדת, שילוב בכיתה רגילה עם עזרה של מורה טיפולית מחוץ לכיתה ושילוב מלא בכיתה רגילה. מכיוון שאוכלוסיית הילדים החריגים מגוונת בצרכיה ובחומרת קשייה, יש לשבץ כל פרט במסגרת הנורמטיבית העונה על צרכיו (רונן, 1997: 21).
הפרעת קשב וריכוז ATTENTION – DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER" או ADHD, הוא ליקוי התפתחותי בשליטה העצמית. הוא מורכב מבעיות בטווח- קשב, בשליטה בדחפים וברמת הפעילות". (ברקלי, 1998: 24). (טנר,2003: 8) מוסיפה שההפרעה בהתפתחות מאופיינת ברמה לא סבירה של חוסר קשב, פעילות יתר ואימפולסיביות.
ההפרעה מתגלית כבר בילדות המוקדמת והיא בעלת אופי כרוני.
רבים מהמאופיינים כבעלי  ADHD, סובלים גם מקשיים נוספים כגון: בעיות נוירולוגיות ובריאותיות, קשיים קוגניטיביים, קשיי למידה, קשיים בתפקוד החברתי וקשיים רגשיים.
בעבר, נטו לחשוב שילד יפתח את "מחלת" ה – ADHD כתוצאה מחסך באהבת אם, הורות לקויה או משפחה מעורערת. (ברקלי, 1998: 71-70), כיום לעומת זאת, "מוצגת התסמונת פחות כמחלה ויותר כסממן של החיים המודרניים".