פסיכולוגיה בחינוך אוניברסטה פתוחה

תקציר העבודה

פסיכולוגיה בחינוך – מטלת מנחה מס' 12
גורמים הכרתיים מגיש: מחלקת כתיבה שנה א' בספר הקורס מוצג המשכל כרצועת גומי- טיב הגומי הוא שיקבע עד כמה תוכל הרצועה להימתח, אך כוחות חיצוניים שיפעלו עליה הם שיקבעו עד כמה תימתח בפועל.  
1 .א'. הסבירו את המשפט שמוצג בתחילת השאלה,  ותנו דוגמאות לחלקיו השונים בהתבסס על שלושה מחקרים לפחות מתוך חומר הלימוד הרלוונטי.
המושג "משכל" הוא מושג פולימורפי- מושג הכולל קשת רחבה של פעילויות אנושיות שאינן ניתנות למיון ותיאור.
לכן, ישנן חילוקי דעות בין המחקרים השונים לגבי הגדרתו. אך, בכל זאת ניתן למצוא יסודות משותפים המקובלים על מרבית הפסיכולוגים במחקרים השונים. הסכמות אלה מרכיבות את ההגדרה למושג. משכל הוא: "יכולת שכלית הפועלת בעיקר באמצעות שימוש בסמלים, יכולת להשתמש בניסיון העבר ובזיכרון ובעזרתם להסתגל למצבים חדשים ולפתור בעיות חדשות בדרך המהירה והיעלה ביותר. המשכל מתפתח עם הגיל". מדידת רמת המשכל היא בהשוואה לאחר בשכבת הגיל שלך. דרך השוואה זו, אנו יכולים לזהות את ההבדלים הקיימים ברמת המשכל בין אנשים שונים. מעצם קיומם של הבדלים ברמת המשכל בין בני האדם עולה השאלה מה משפיע וקובע  את רמת המשכל. האם המשכל הוא תוצאה של תורשה (גנטיקה)  או שמא המשכל תלוי הסביבה בה האדם גדל ומתפתח. המצצדים בתורשה מאמינים כי המשכל נקבע על ידי הגנים של האדם. כל אדם נולד עם פוטנציאל לרמת משכל מסויימת. אחד המחקרים שהוכיחו אמפירית את הקשר בין תורשה למשכל היה מחקרם של ארלנמאייר, קימלינג וירביק בשנת 1963. מטרתם הייתה לבדוק האם יש קשר  בין דרגות קירבה משפחתיות לציוני משכל. בין הממצאים נמצא כי קיים מתאם גבוה ברמת המשכל בין תאומים וגבוה ביותר בין תאומים זהים. לא די בזאת, המחקר הוכיח כי קיים מתאם גבוה יותר בין תאומים זהים אשר הופרדו בלידה וגדלו בסביבות שונות לבין המתאם בין הורים ביולוגים לילדיהם שגדלו –