הקשר בין מנהיגות וכריזמה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 3572
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

        2011    הקשר בין: מנהיגות וכריזמה הוגש ב 102011
שם:
ת.ז:
קורס:
מרצה:                                                                 מבוא :
החומר הכתוב בנושא המנהיגות הוא רב מאד בכמותו ולא נוכל כמובן להקיף אותו במסגרת של עבודה זו.  תופעת המנהיגות הפכה עם השנים לאחת התופעות החברתיות הנחקרות ביותר, ועם זאת, הבלתי-מובנות ביותר. למנהיגות מספר הגדרות, והמחקרים והתהיות רק גדלו עם השנים. אבל הנכון ביותר הוא להתחיל מהגדרה מוסכמת של התופעה ולפיה מנהיגות היא הנעת אנשים לביצוע משימות לאורך זמן תוך מיצוי אמצעי ההנעה ותוך שימוש מזערי באמצעי כפיה.
כאשר אנו קוראים כיום תיאוריות מנהיגותיות שמאפינות את התקופה הנוכחית (עשור אחרון) אנו מבחינים כי הן מדגישות התנהגויות סימבוליות של המנהיג, מסרים בעלי השראה וחזון המחובר לחברה או לארגון, תקשורת בלתי-מילולית, פנייה לערכים אידיאולוגיים, איתגור אינטלקטואלי של העובדים או מנהלים כפפים על ידי המנהיג, וציפיות של המנהיג להקרבה-עצמית של הכפיפים ולרמת ביצוע שהיא מעבר לחובות המוגדרים של המשימה או היעד הסופי, כי מנהלים כריזמתיים "זורקים אותנו קדימה" עם שותפות לאסטרטגיה האירגונית.
כל אחד מאתנו נפגש בתופעת המנהיגות וחווה אותה, אם כמנהיג אם כמונהג ואם כצופה מהצד, פעמים רבות במשך חייו.
כולנו נדע להצביע על המנהיג כאשר נראה אותו בפעולה, אבל האם נדע גם לומר מהו מקור כוחו של המנהיג? מדוע אדם זה דווקא ינהיג ולא אחרים? במיוחד יהיה קשה להסביר זאת כאשר אין למנהיג סמכות פורמלית או ידע ייחודי, הסיבה לכך כריזמה. מנהלים כריזמטיים מעניקים משמעות לעבודה של הכפופים להם, תחושה של מחויבות ומוסריות, מחדירים בהם מוטיבציה תוך שיתופם בחזון. הם מתאפיינים בביטחון עצמי, יכולת מרשימה לניהול וצורך רב בכוח. הם משוכנעים עמוקות במטרות אידיאולוגיות ומציגים חזון מלהיב של העתיד, תוך נתינת דוגמא אישית, ומשדרים ציפיות גבוהות למונהגים תוך הבעת בטחון בהם, תוך שיתופם בחזון. כתוצאה מכך, המונהגים (הכפיפים) מקבלים את המנהיג ללא תנאים, תופסים את עמדותיו ואמונותיו כנכונות ומצייתים לו ברצון. .
בעבודתי ארצה לבדוק על פי ראיונות שביצעתי אם התכונה כריזמה הינה עיקרית למנהיג. ואת הקשר המובהק בין כריזמה למנהיגות. מתוך הנחה כי מנהיגים כריזמטיים, הם מודלים טבעיים לחיקוי בתוך המערכת הארגונית, שכן אנשים מחקים אותם ולומדים מהם. בעבודתי תחילה אציין ארבעה גישות למנהיגות וכמו כן, ישנם שלושה סוגי מנהיגות (מעצבת, מתגמלת ושב ואל תעשה) שבתוך מנהיגות מעצבת נכנס מושג כריזמה.   עבודה כוללת 13 עמודים **ללא ביבליוגרפיה וללא מקורות