קולנוע כהיסטוריה אוניברסטה פתוחה 2012

תקציר העבודה

קולנוע כהיסטוריה – מטלת מנחה מס' 12
ייצוג השואה בקולנוע המערבי מחלקת כתיבה שנה א'
1 .     הזיכרון הקולקטיבי האמריקני ביחס לשואה נקשר באופן כמעט מוחלט לזיכרון הקולקטיבי של יהודי ארצות הברית במאה העשרים. הסבירו משפט זה והדגימו אותו מהסרטים הבאים: החיפוש, יומנה של אנה פרנק, הולוקוסט, רשימת שינדלר.
בסקירה של היצירה הקולנועית המתעסקות בהצגת תקופת מלחמת העולם השניים בדגש על הפשעים שביצעה גרמניה כנגד האנושות ניתן לדעתי ללמוד על ה'עימות' האידיאולוגי והאומנותי, שהתקיים לאורך כמה עשורים בתוך הקולנוע האמריקני. העימות הוא על אופן ייצוג זהותם של הקורבנות היהודיים (והלא יהודיים) של הרייך השלישי. עם תום מלחמת העולם השנייה החלו להופיע סרטים העוסקים בזוועות השואה.
סרטים אלו מהווים נדבך חשוב ביצרת הזיכרון הקולקטיבי של השואה. הסרטים איה בני, יומנה של אנה פרנק, הולוקוסט ורשימת שינדלר הם נדבך מאותו זיכרון קולקטיבי אמריקני,לכן, באמצעות בחינה של מאפיינים שונים בסרטים אלו, נחשפים השינויים בזיכרון הקולקטיבי האמריקני לאורך המחצית השנייה של המאה העשרים. ניתן לראות כיצד אותו אירוע, השואה, מוצג בצורה שונה עם חלוף השנים וההתרחקות מהאירוע עצמו.
ההיבט היהודי בזיכרון הקולקטיבי האמריקאי מובא –