מבוא לסוציולוגיה!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1561

תקציר העבודה

ממ"ן
1 3
שאלה
1 א. הביורוקרטיה הוא דגם ארגוני אשר בה לתת מענה לביצוע משימות מורכבות על ידי תאום רציונלי במערכת.
על פי מקס ובר, הביורוקרטיה היא שיטת הניהול הטובה ביותר בחברה התעשייתית, ולכן הוא מתייחס בעיקר להיבטים החיוביים שלה. אך לביורוקרטיה מופנת ביקורת נרחבת מצד חוקרים אחרים.
ישנם מספר מרכיבי מפתח של הארגון הביורוקרטי האידאלי:
התמחות- הביורוקרטיה מטילה משימה אחת על כל עובד, המשימה מוגדרת ביותר וכך העובד יכול להגיע לרמת ייעול מקסימלי.
עם זאת, התמחות מקצועית עלולה לפגוע בפריון וביעילות בארגון.
קבוצות בארגון המורכבות מעובדים עם התמחות בתחום מסוים היא מעין קבוצה ראשונית, “קבוצת אנחנו", בעלת שפה מקצועית ואינטראקציה ספציפית. כתוצאה מזה, הקבוצות "האנחנו" רואות קבוצות אחרות כ"אחרים" ולכן אינה מעבירה מידע חיוני.
בנוסף התמחות יתרה של עובד מסוים עלול ליצור מצב שבו העובד אשר רמת הכשרתו ומיומנותו הגיעו לרמת ייעול גבוהה ביותר, עלולות להוות מכשול לארגון בתהליך שינוי  אשר מצריכים את העובדים לשנות את דרך פעולתם. במקרה כזה העובד המיומן עלול לא להסתגל לסביבתו החדשה.
כללים ותקנות- ארגון ביורוקרטי שואף למנוע חיכוכים אישיים, הפעלת שיקול דעת אישי בעת מתן שירות עלול לגרום לחוסר יעילות וליצור בעיית עקביות. לכן, בארגונים ביורוקרטים ישנם כללים ברורים שמטרתם לייעל את העבודה ולשפר את השירות. הארגון מצפה מהעובד לא להפר את הכללים גם במצבים אישיים יוצאי דופן.
דבר זה עלול לגרום לתופעה שמרטון מכנה בשם "ריטואליזם ביורוקרטי" והכוונה היא למקרים בהם יש צורך בהפעלת שיקול דעת אישי באכיפת הכללים של הארגון כדי לתת שירות הולם במקרים ספציפיים.
במקרים אילו, יישום הכללים הרגילים של הארגון לא יתנו שירות ומענה לאדם מסויים זאת בניגוד לרוח הדעת הרציונלית.
היררכיה של משרות- לארגון ביורוקרטי יש היררכיה אנכית ברורה כאשר כל עובד נמצא תחת פיקוחו של העובד הנמצא "מעליו", ותהליך קבלת ההחלטות מתחיל מלמעלה על ידי הדרג הבכיר ומועברות באמצעות "צינורות פיקוד" קבועים לדרג המבצע.
בצורה כזאת נמנעים חיכוכים בין ממלאי המשרות, בינם לבין עצמם ובין ממלאי המשרות ללקוחות.
אך על פי קרוזיה, ישנם ארגונים אשר מקבלי ההחלטות הם לעתים חסרי ידע מקצועי, דבר אשר פוגע בתהליך קבלת ההחלטות.
לדעת קרוזיה ניתן לפטור את בעיה זו על ידי פיצול סמכויות והעברת קבלת ההחלטות לידי פקידים מקצועיים בדרג הביניים.
בעיה נוספת אשר נובעת מתכונות הביורוקרטיה היא, על פי מיכלס, “חוק הברזל של האוליגרכיה" אוליגרכיה פוליטית פירושה שלטונם של של מעטים על רבים. על פי חוק הברזל הארגון הביורוקרטי מציב בראש הפירמידה מנהיגים מעטים ומפקיד בידיהם  את השליטה הארגוני ממשל גדולים ורבי עוצמה.
תופעה זאת מרכזת את העוצמה בידי מעטים ובכך מסכנת את הדמוקרטיה עקב כך שרבים מבין העלי השליטה מנצלים את מעמדם ואת גישתם למידע ולאמצעי התקשורת כדי לקדם אינטרסים פרטיים.
תחרות פוליטית ושיטה של בלמים ואיזונים יכולה לרסן את המגמה האוליגרכית.