שיטות מחקר איכותניות תואר שני יעוץ ארגוני: כיצד הפוליטיקה המחלקתית משפיעה על תחושת העובדים במחלקת הנוער והספורט של המועצההאזורית דרום השרון?

מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 2993
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

מבוא:
עבודה זו תעסוק במועצה האיזורית דרום השרון. המועצה הוקמה בשנת 1980 בעקבות איחודן של 3
מועצות אזוריות באזור השרון. אנו נתמקד במחלקת הנוער והספורט של המועצה, המונה כ-35 עובדים. המחלקה בנויה בצורה היררכית, כאשר בראשה עומד אייל צייג, מנהל המחלקה. תחת אייל ובפיקוחו עובדת מירית חדד, סגנית מנהלת המחלקה אשר המשמשת גם כרכזת הדרכה ונוער רשותית וכן, מנהלת מקצועית של להקת "צעירי דרום השרון".  במקביל למירית, עובד קובי קריזה, מנהל  יחידת הספורט. המחלקה מחולקת ל-3
תנועות נוער מרכזיות: בני המושבים, השומר הצעיר והאיחוד החקלאי. לכל תנועה ישנו רכז אחראי (בגילאים 30-22, רובם סטודנטים) וכולם מנוהלים ישירות על ידי מירית, על פי החלוקה כדלקמן: רכז "בני המושבים" גיא בלום, אשר אחראי על כלל רכזי הנוער היישוביים של "בני המושבים" וגרעין עודד דרום השרון, רכז "האיחוד החקלאי" עמרי לגזיאל, אשר אחראי על כלל רכזי נוער היישובים של תנועת האיחוד החקלאי ועל גרעין אחים "קומונת מתן" ורכז הקיבוצים חן באליק, אשר אחראי על כלל מדריכי הנוער של קיבוצי המועצה וקומונת השומר הצעיר. נוסף לשלושת הרכזים האלו ישנו רכז המפעלים דודו מזרחיד, אשר נותן שירות לכלל רכזי הנוער, הגרעינרים וועדות הנוער. ייעודה של מחלקת הנוער והספורט הינו מתן חינוך בלתי פורמאלי בשעות אחר הצהריים (עם סיום הלימודים) בקרב הילדים והנוער (שכבות גיל א'-יב') המתגוררים ב-31 יישובי השרון בין רעננה לראש העין.  תפקידה המרכזי של המחלקה הינה להוות גוף המקשר בין בני הנוער בתחום המועצה ולהיות גורם המעודד יוזמות חינוכיות וחברתיות – זאת, בתיאום עם מוסדות החינוך הפורמאליים.
בנוסף, עוסקת המחלקה בחניכה וליווי של רכזי הנוער האחראים על המושבים, ביקורים במושבים ברמה השבועית וישיבות במשרד החינוך. לבסוף, עובדת בשיתוף עם הרשות הלאומית למלחמה בסמים ופועלת למען מניעת השימוש בסמים ואלכוהול בקרב בני הנוער. באופן ממוקד יותר, תתמקד העבודה בפוליטיקה הארגונית הקיימת במחלקה. הטענה הנשמעת לעיתים, גם על ידי תאורטיקנים מכובדים ביותר, שהמנכ"ל/הנשיא הוא הפרט בעל העוצמה הרבה ביותר "ועל פיו יישק דבר", הופרכה לעיתים קרובות בארגונים כיום. מסתבר שהארגונים בימינו הם פלורליסטיים, מורכבים מקבוצות בעלי עניין שונים, כאשר לכל קבוצת בעלי עניין מידה לא מבוטלת של עוצמה אשר יכולה לנטרל ואף לחבל במהלכים של העומד בראש הארגון (גלוסקינוס, פרסום פנימי – אבחון הדינאמיקה הפוליטית). נראה בהמשך עבודתנו כי חלוקת בעלי העניין השונים (המועצה אל מול הישובים), פוגעת לעיתים בהלך התקין של העבודה. הפוליטיקה הארגונית בלטה לעין הן במעמד התצפיות והן במעמד הראיונות, ומכאן ששאלת המחקר הנה: כיצד הפוליטיקה המחלקתית משפיעה על תחושת העובדים במחלקת הנוער והספורט של המועצה?