סמינריון סיום: הבדלי ביטחון תעסוקתי בין עובד קבוע ועובד חוזה

תקציר העבודה

סמינריון סיום מעולה,  על הבדלי תחושת ביטחון תעסוקתי בין עובדים קבועים ועובדי חוזה בחברת בזק. מבוסס על סקירת ספרות רחבה ועל תוצאות מחקר סטטיסטי, לפי תוצאות שאלון ביטחון תעסוקתי, המוצג בעבודה.
 כולל אירוע חקר- חברת בזק והמהפך הארגוני בה.
השערות המחקר:
1 .       החשש מפיטורים בקרב העובדים הקבועים גבוה יותר מאשר בקרב אוכלוסיית החוזים.
2 .       עובדים קבועים חוששים יותר מעתידם במציאת עבודה ומאמינים כי הסיכוי למצוא עבודה בתחום עיסוקם, נמוך יותר לעומת עובדים בחוזי שכר.
השאלות המרכזיות בהן נעסוק מתמקדות בחשש של אותם עובדים קבועים מפיטורים לעומת החשש בקרב עובדי החוזה – אלו העובדים מס' לא רב של שנים. נבדוק האם החשש מפיטורים בקרב העובדים הקבועים גבוה יותר מאשר בקרב אוכלוסיית החוזים. נבדוק אף האם עובדים קבועים חוששים יותר מעתידם במציאת עבודה ומאמינים כי הסיכוי למצוא עבודה בתחום עיסוקם נמוך יותר לעומת עובדים בחוזי שכר ולבסוף, ניתן את הדעת על נושא הביטחון התעסוקתי בקרב קבוצת העובדים הבוגרת יותר – קבוצת גילאי
4 0 ומעלה בשתי האוכלוסיות. נבדוק האם באוכלוסייה זו הביטחון התעסוקתי נמוך יותר לעומת האוכלוסייה הצעירה.
החוקים הקיימים מעגנים קשר חזק בין זכויות רווחה ועבודה לבין תבנית העסקה, ויוצרים מנגנון של תגמול העולה בהתאם לוותק בעבודה אצל אותו מעסיק. באופן זה, הקבוצה הנהנית מחקיקת העבודה המתקדמת בישראל, היא בעיקר קבוצת העובדים החזקים, אלה המועסקים בתבנית ההעסקה המסורתית: העסקה ישירה אצל מעסיק אחד, לאורך שנים רבות ובמשרה מלאה. לרוב, אותם עובדים בדיוק הם גם אלה שנהנים מרשת ההגנה הקיבוצית, משהם מועסקים במקומות עבודה מאורגנים. לעומתם העובדים החלשים מועסקים בתבניות הלא שגרתיות, כגון: העסקה זמנית, העסקה עקיפה, העסקה במשרה חלקית, פרילנס ועוד.
השינויים במעמדם של ארגונים כתוצאה מתהליכי הפרטה ואימוץ המודל העסקי מלווים ביישום מערכות יחסים חדשות הן בתוכם והן בינם לבין סביבתם. הנחת היסוד הייתה שבעיות אתיות נוצרות לא רק כתוצאה מחולשה אנושית של הפרטים בארגון ומשינויים מבניים ותפעוליים, אלא גם כתוצאה משינויים ביחסי העצמה בארגון. הומחש באמצעות מקרה בוחן – חברת בזק – כיצד המעבר ממשרד ממשלתי דרך חברה ממשלתית/תאגיד לחברה מופרטת יצר בעיות אתיות. תוכן עניינים

1 .  תקציר. 3
1 .1.    רקע. 3
1 .2.    מטרת המחקר. 3
1 .3.    השיטה. 3
         1.4.    השערות המחקר –…3
          1.5.    ממצאים עיקריים ומסקנות –…4
2 .  מבוא. 4
3 .  הבדלים בתחושת הביטחון התעסוקתי בחברת בזק – סקירת ספרות. 4
4 .  מסגרת תיאורטית. 4
         4.1.    השערות המחקר –..12
5.  שיטת מחקר. 4
5.1.    משתתפים.. 4
5.2.    כלי המחקר. 4
5.3.   הליך המחקר. 4
6 .  ממצאים.. 4
7.  דיון וסיכום.. 4
          7.1.     דיון 22
          7.2.     מגבלות המחקר –..23
          7.3.     סיכום –.24
8 .  בבלוגריפיה. 4
 9.  נספחים -26
נספח 1- ניתוחים גולמיים – תוכנת SPSS. 28
נספח 2- שאלון ביטחון תעסוקתי 40