סמינריון סיום:האם יש מקום להפרטה בצבא ובדרך כפי שנעשתה בתעשיות הביטחוניות,

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 13103
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

הטענה, היא כי  ניתן להפריט מערכים בצבא אולם קשיים רבים ולא רק שיקולים כלכליים הכריעו את הכף שההפרטה נעשתה רק בשוליים וביחס לגודלו של הארגון הצבאי רובו לא הופרט ונשאר כמקשה אחת.
פרק עעמודים
1 .                   שאלת המחקר
3
2 .                   מטרת העבודה
3
3 .                   בדיקת שאלת המחקר
4
4 .                   תשתית תיאורטית
4 5.                   יתרונות ההפרטה לדעת תומכיה
6
6 .                   חסרונות, בעיות וסכנות בהפרטה 7
7.                   סקירה ספרותית- הפרטה
8
8 .                   ההפרטה בעולם בשני העשורים האחרונים 9
9.                   ההפרטה בישראל
1 0
1 0.               חוסן לאומי – מהו?
משפטים
1 1.               הפרטת תעשיות צבאיות בעולם
1 7
1 2.               הפרטת תעשיות צבאיות בישראל
2 0
1 3.               משמעות המפעלים הביטחוניים במשק הישראלי
2 3
1 4.               קשיים במדידת עלויות ביטחון לעומת אי-ביטחון
2 8
משפטים.               ניתוח ודיון
2 9
1 6.               סיכום ומסקנה ותשובה לשאלת המחקר
3 7
1 7.               ביבליוגרפיה
4 1
שאלת המחקר:
" האם ההפרטה בתעשיות הביטחוניות יצרה מצב להתייעלות במונחים אפקטיביים והאם ניתן להפעיל תהליך של הפרטה גם בצבא על מנת להוזיל את העלויות הביטחוניות ובכך גם לשפר את המערכת האזרחית?
כבר בשנת
2 004,שר הביטחון בשנה זו,מר שאול מופז, טען כי :"יש לקדם רפורמה בתעשיות הביטחוניות , וכי הרפורמה צריכה לכלול תהליכים של הקטנת מעורבות ממשלתית והמשך תהליכי הפרטה ".
לדברי מופז, הרפורמה בתעשיות הביטחוניות צריכה לכלול "תהליכים של הקטנת המעורבות הממשלתית, שינויי בעלות, איחודים ומיזוגים בין התעשיות, הפרטיות והממשלתיות, וכן המשך תהליכי ההפרטה, במקומות שבהם הדבר אפשרי". מופז הוסיף, כי הוא משוכנע שהרפורמה יכולה להוות מנוף לצמיחתן של התעשיות הביטחוניות. לדברי מופז, תהליכי הפרטה יאפשרו לתעשיות הביטחוניות להקצות משאבים גדולים יותר למחקר ופיתוח, שיבטיח את המשך הצמיחה במשק הישראלי, כאשר צעדי ההתייעלות יביאו לשחרור משאבים שבעבר הופנו לסבסוד תעשיות ביטחוניות ובכך להפנותם  לפיתוח המשק הישראלי . הוא הביא כדוגמא לחברה פרטית המוכיחה כי גם ללא סיוע ממשלתי ניתן להיות חברה ביטחונית מובילה בתחומה בעולם, רווחית ומשגשגת את חברת אלביט מערכות.
מטרת העבודה היא להציג את נושא ההפרטה ועקרונותיו, את מהות ההפרטה ואופן יישומה. נבחן את מושג ה"הפרטה" ואת "מדיניות ההפרטה" שהפכה בעת האחרונה לפופולארית כל כך בעולם ובישראל.
אציג את נושא ההפרטה בעולם  ובישראל ואנסה לענות על שאלת המחקר על היבטיה הכלכליים, הביטחוניים והחברתיים. אמחיש את נושא ההפרטה  על ידי הצגת מקרי הפרטה בעולם ,ובמשק הישראלי בשנים האחרונות ואתייחס להיבט הייחודי של תעשיות ביטחון.