פסיכולוגיה של המינים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1039

תקציר העבודה

ממ"ן
1 1
שאלה 1:
א. בחרתי בכתבה שהתפרסמה בYNET  במאי
2 004 בשם: "קנדה: נולד כילד, חונך כילדה, התאבד כגבר" (מתוך מבט על יחידה 2). בכתבה מסופר סיפורו של ילד שבעת ניתוח ברית מילה שגרתי שנערך לו ולאחיו התאום חלה תקלה ואשכיו נכרתו כמעט כליל. הוריו המתוסכלים פנו למומחה בשם ג'ון מוני מאוניברסיטת בולטימור אשר עסק באותו הזמן במחקר לפיו מגדרו של אדם אינו תלוי במינו המולד אלא באופן חינוכו ולכן טען שביכולתו לתקן את הבעיה על ידי ניתוח אסטטי (הקניית איבר מין נשי) וחינוך הולם מההורים (קרי, הסתרה מוחלטת מהילדים על דבר הניתוח והקניית חינוך התואם לילדה). למרות הניתוח והטיפולים הפסיכולוגיים שעבר הילד, הדברים החלו להשתבש כמעט באופן מיידי (סירב ללבוש שמלות, התעקש להשתין בעמידה). בגיל 16, לאחר כמה ניסיונות התאבדות כושלים, סיפר לו אביו את האמת על הניתוח וכמה שבועות לאחר מכן הוא עבר ניתוח נוסף לשינוי מינו חזרה לזכר, שיחזרו את איבר מינו והוא אף התחתן ופרסם את סיפורו. כאשר נישואיו התפרקו והוא איבד את כספו וכשנתיים לאחר שאחיו התאום התאבד, התאבד גם הוא. ב. הכתבה המתארת את סיפורו של הילד ברוס, שהפך לברנדה ואשר בסופו של דבר התאבד כדיוויד עוסקת בין השאר גם בתחום המגדר ובשאלה האם מגדר נקבע כתוצאה ממין הילוד או כתוצאה מחינוך? לפי הגדרתה של המילה, מגדר פירושו הבחנה בין גברים לנשים על סמך קריטריונים חברתיים, פסיכולוגיים ותרבותיים (חשוב לציין, בשונה מהמילה מין שפירושה הבחנה על סמך הגדרה ביולוגית- זכר או נקבה). בנוסף, ההבחנה המקובלת במחקר הפסיכולוגי ובמדעי החברה וההתנהגות בכלל בין גברים לנשים בחיי היום יום הינה על פי קריטריונים חברתיים-תרבותיים (מגדר) ולא על פי קריטריונים ביולוגיים (מין).