תגובת הורים לשילוב ילדים עם צרכים חריגים במסגרות רגילות

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6511
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
כללי -.2
פרק ראשון: עמדה א.      הגדרת עמדה -..
ב.      אפיוני העמדה –
ג.        רכישת עמדות –
פרק שני: עמדת הורים כלפי המערכת הבית ספרית -..  פרק שלישי: "חריג" ועמדה כלפי החריג. א.      הגדרת חריגות –
ב.      שלושה גורמי התפתחות מחוץ לנורמה .
ג.        דעות קדומות, סטיגמה -..
ד.       גישות תיאורטיות להיווצרות עמדות שליליות –
פרק רביעי: שילוב הילד החריג בכיתה ה"רגילה".
א.      שילוב ..
ב.      מסגרות השילוב ..
ג.       דרכי השילוב -..
פרק חמישי:  ניתוח שאלון מחקר.
א.      שיטה:
1.      כלי המחקר.
2.      הליך המחקר.
3.      ממצאים.
     ב. דיון.
סיכום –..
ביבליוגרפיה …
נספחים        * שאלון עמדות -…
       * גרף- עמדות חיוביות מול עמדות שליליות
מבוא כללי במהלך השנים האחרונות הולכת וגוברת תופעת שילוב ילדים המוגדרים כבעלי צרכים מיוחדים (דהיינו: חריגים) בכיתות / קבוצות של ילדים "נורמליים". זהו הליך המוכר גם בשם – "נורמליזציה", אשר לרוב מוכתב מטעם הרשות המבצעת באמצעות משרד החינוך ומתוך מטרה ליישם את "חוק החינוך המיוחד", בו נקבע בין היתר כי "יש לקדם ולפתח את כישוריו ויכולתו של הילד החריג, לתקן ולשפר את תפקודו הגופני, השכלי, הנפשי וההתנהגותי. להקנות לו ידע מיומנות והרגלים. לסגל לו התנהגות מקובלת בחברה, במטרה להקל על שילובו בה ובמעגל העבודה.(בן-יעקב,1995: עמ' 5).
בעבודה זו אנסה לבחון את תגובתם של הורים לילדים "נורמאליים" כלפי הליך הנורמאליזציה בכלל ובפרט כלפי ההליך של ילדים "חריגים" בכיתות ילדיהם. שלושה תגובות אפשריות יבחנו : האם שילוב זה מתקבל באהדה וברצון?, האם הליך זה מתקבל בחוסר רצון ובנטיות לדחייה?, ו/או האם ההורים נטרליים בעמדתם כלפי הנושא. מבנה העבודה פרק ראשון – בפרק זה יוגדרו מושגי מפתח (כגון:
עמדה) במטרה לאפשר הבנה טובה יותר של הנושא בשלב הדיון והמסקנות. פרק שני – בפרק זה תערך סקירה ספרותית המשקפת את עמדת ההורים כלפי מערכת החינוך בכלל וכלפי הליך הנורמליזציה בפרט. פרק שלישי –  בפרק זה תערך סקירה ספרותית המתייחסת ל"ילד החריג" ועמדת החברה כלפיו. פרק רביעי –  בפרק זה תינתן התייחסות לשילוב הילד החריג בחברה על ידי יישום תהליך הנורמליזציה. פרק חמישי –  דיון ומסקנות פרק שישי –  סיכום.