ביטחון סוציאלי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1795

תקציר העבודה

ממ"ן 12

1 ) הגורמים להתרחבות הפערים החברתיים- כלכליים בישראל הנם:
Ø      קיצוץ בקצבאות- במהלך שנת 2001 בוצעו קיצוצים של 4% בכלל הקצבאות, קיצוץ קצבאות ילדים בעוד 12%. ההשלכות לכך הינן מתבטאות בגידול פער העוני. שכן, אם נבדוק את סכום הפגיעה בקצבאות, כאחוז מההכנסה הפנויה, נראה כי לעשירון התחתון מקצצים
1 0.6% מהכנסתו. לעומתם, שני העשירונים העליונים מפסידים רק 0.5% מהכנסתם. בנוסף, נוכל להבחין כי חמשת העשירונים התחתונים נושאים 70% מכלל הקיצוץ. Ø      המרת הסולידריות החברתית באינדיווידואליזם, שדחק את הגישה הקיבוצית כתפיסה בסיסית שעל יסודה הושתתו ההסדרים החברתיים. זאת, ע"י אימוץ גישה ניאו- ליברלית. במסגרת גישה זו, ניתנת עדיפות לאוטונומיה של הפרט. Ø      המרת הצדק החברתי ב"כלכליות"- השתתת הכלכלה על יסודות שוק חופשי ותחרותי, תוך התעלמות מוחלטת משיקולים של צדק חברתי וחלוקתי ודחיקת תופעת המדינה המתערבת לקרן זווית. לפי גישה זו, ההגנה מפני הסיכונים החברתיים צריכה למצוא את פתרונה באמצעות כללי השוק החופשי.
Ø      המבנה המשתנה של שוק העבודה- פיצול שוק העבודה לשוק עבודה ראשוני, בו עובדים המועסקים במשרה מלאה, מתמשכת ורצופה, ושוק עבודה שניוני בו עובדים המועסקים במשרה חלקית, זמנית ומתחלפת. העובדים המועסקים בשוק העבודה השניוני אינם מוגנים ע"י מערכת הב"ס כלל או שהגנתם חלקית בלבד. בגלל האופי הארעי של העסקתם, תקופת האבטלה שהם חווים בין העסקה להעסקה, ניוד העסקתם והתחלופה התדירה של מעסיקיהם הם מנועים מלתבור זכויות בתחום ….