מהות האלוקות בנבואות ישעיהו ויחזקאל

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3244
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

מהות האלוקות בנבואותיהם של ירמיהו ויחזקאל- השוואה מבוא
התנ"ך מאז ומעולם היה ספר אשר ריתק את ההמונים, וסיפק קרקע פוריה לחוקרים שונים לנסות ולהבין את משמעות הכתוב ואת מקוריותו. חקר התנ"ך עבר תהפוכות בעשורים עם השנים, ואם בעבר המחקר בו היה שייך בעיקר לאנשי הדת, הרי שכיום למחקר בו הצטרפו אנתרופולוגים והיסטוריונים, בתחום שהוא יחסית חדש- חקר המקרא. חקר שאינו דתי דווקא, אלא חקר פתוח, שלא יוצא מתוך הנחות דתיות ותפיסות עולם המבוססות על אמונה, זו או אחרת.
            ספרי ירמיהו ויחזקאל, שייכים לחלק הנביאים, ובאופן מדויק יותר- לנביאים אחרונים. ספר ירמיהו הינו השני מבין ספרי נביאים אחרונים ואילו יחזקאל הוא השלישי, מיד אחריו.  ספר ירמיהו עוסק בעיקר בנבואות חורבן, ובו מובע כאבו של הנביא, ואילו ספר יחזקאל מחולק למספר חזיונות, אשר המפורסמים שבהם הם חזון המרכבה וחזון העצמות היבשות. ספר יחזקאל אף מפורסם בכך שבו מופיעה לראשונה המילה "חשמל", בחזון המרכבה.             מטרת העבודה הנוכחית  לערוך השוואה בין שני הספרים מבחינת התפיסה של הנביאים את האל. כלומר, ארצה לבחון כיצד תופסים ירמיהו ויחזקאל את מהותו של האל, את הקשר של האל עם  ישראל, את מקום מושבו של האל, ועוד. כמו כן ארצה לבדוק כיצד תפיסות אלו מתיישבות עם המחקר המודרני של הספרים, מבחינת סגנונם, ומאפיינים אחרים הקשורים לזמן, מקום ושאלת מקוריות הספרים.
            כאמור, הרציונל העומד מאחורי חקר המקרא המודרני הוא כי אין תפיסות עולם מוקדמות בבואנו לחקור את הכתוב במקרא. בהתאם לכך יש לבחון האם ספרי ירמיהו ויחזקאל אכן נכתבו בידי נביאים אלו, או שמא נערכו מאוחר יותר, וממי הושפעו. כמו כן המחקר המודרני בוחן את ההתאמה של התוכן לסגנון האומנותי של הכתיבה ולתפיסות עולם שהיו קיימות באותם ימים, של חורבן בית ראשון.
בהתאם לכך יעסוק הפרק הראשון של העבודה בתולדות המחקר בספרי ירמיהו ויחזקאל. בפרק זה אתייחס בקצרה לחוקרים מן המאה שנה האחרונים, אשר דנו בשאלת מקוריות הספר וסגנונו, במטרה להבין טוב יותר את התוכן שלו. בפרק השני בעבודה אתמקד בספר ירמיהו ויבחן סוגיות שונות הקשורות למהות האלוקית, כגון נוכחות האל בציון, מוטיבים של היעדרות האל, שמימיותו ונוכחותו. בפרק השלישי אתמקד בספר יחזקאל ואבחן אספקטים שונים נוספים העולים מן הכתוב, הנוגעים לתיאור האל, האל והמקדש, עבודת המשכן והוכחות האל בגולה.