כיסוי ראש לנשים- זכות או חובה הלכתית?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 10887
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

אוקטובר
2 009
סמינריון בנושא כיסוי ראש לנשים – זכות או חובה הלכתית?
תוכן עניינים
נושא                                                                                             עמוד מבוא                                                                                             3-4
פרק ראשון – כיסוי ראש ע"פ ההלכה                                     5-13
כיסוי ראש בתנ"ך                                                                                   5
דת משה ודת יהודית                                                                  5-7
המקור ההלכתי לכיסוי הראש                                                  7-11
פאה נוכרית                                                                                 11-13
פרק שני – האישה היהודית המודרנית לאור ההלכה             14-19
מעמד האישה בחברה הדתית                                                    14-17
מקומו ותפקידו של כיסוי הראש בימינו                                               17-18
סיבות לכיסוי הראש                                                                   18-19
פרק שלישי – כיסויי ראש- מנהגים ואופנות                          20-22
כיסויי ראש בתנ"ך                                                                      20 כיסויי ראש אצל נשים דתיות                                                    20-22
עיצובי שיער אצל נשים דתיות                                                   22
פרק רביעי – כיסוי ראש לנשים בדת האסלאם                      24-28
כיסוי הראש באסלאם                                                                24
האישה באסלאם מול האישה בנצרות וביהדות                                  27
השלכות ומשמעות של כיסוי הראש באסלאם                         29
סיכום                                                                                           31-33
רשימה ביבליוגרפית                                                                   34
מבוא
העיסוק הרב בצניעותה של האישה, הוא ממאפייניה הבולטים של החברה החרדית. האם המגבלות החמורות שמכתיב העולם החרדי בשאלת צניעותה של האשה מתחייבות מעקרונות היסוד של ההלכה היהודית, או שהן תגובת נגד למתירנות המודרנית הגואה, המאיימת על שלמותה של החברה החרדית?
חובת האישה בחברה הדתית לשמור על הופעה צנועה באה לידי ביטוי הן במישור ההתנהגותי והן במישור הלבוש וההופעה. ככלל, ניתן לומר שרוב כללי הצניעות הם נורמות שקיבלו על עצמן נשות ישראל מימים ימימה. אחת מאותן נורמות צניעות אלה היא חובת כיסוי הראש לנשים. המקור לחיוב זה, לטענת חכמים רבים, מופיע בתורה והוא מפורט בהרחבה בתלמוד ובמדרשים. כיסוי ראש לגבר – ובימינו במיוחד הכיפה  – הוא תו היכר לאדם דתי, אורתודוקסי (בדרך כלל). בחברה הדתית מחנכים ילדים מגיל צעיר לכסות את ראשם במשך כל שעות היום כחלק מחובות הדת. אשר לכיסוי ראש לאישה: לפי ההלכה, רק נשים נשואות חייבות בכיסוי ראש, ובימינו לא כל הנשים הדתיות הנשואות מכסות את ראשן. עם זאת, מלכתחילה היה המצב הפוך, וחובת כיסוי הראש חלה דווקא על הנשים והייתה מעוגנת בתורה, ואילו כיסוי ראש לגברים – לא נזכר בתורה. המנהג החל כמנהג חסידות של צניעות יתירה, ונעשה עם השנים למנהג הלכתי מחייב. מטבע הדברים, כאשר מדובר בנורמות התנהגות הדברים פושטים ולובשים צורה במהלך השנים. כלומר, כל תרבות מתעצבת ומתפתחת לפי אורח החיים המיוחד לאותה תקופה.
לכל תקופה ולכל מקום יש את הלבוש שלו ובהתאם לכך יש להגדיר מחדש את ההלכות הנוגעות לעניין האישה ובכלל זה גם את עניין כיסוי הראש לנשים. היום במדינת ישראל אין זה חריג לראות כאשר מסתובבים ברחוב, בקניון או במוסד לימודי  אישה אשר שיערה מצוי תחת מטפחת אופנתית או פאה.
אותי מעניינת השאלה, האם עצם כיסוי הראש נעשה תוך בחירה ואמונה אמיתית של האישה, ואז אני, כאישה שחיה בחברה עם אמונות רבות ושונות ותרבויות שונות צריכה לקבל זאת? או שמא מדובר בסוג של כפייה דתית, המגבירה את השונות בין נשים לגברים במדינה, ועל-כן אין לקבל אותה?
ברור לי שבחברה רב תרבותית יש לקבל את קיומן של מספר תרבויות השונות זו מזו במנהגיהן ובערכים על פיהם הן נוהגות. עם זאת, כולנו נשים יהודית אשר גרות במדינה המוגדרת כיהודית ודמוקרטית, ולכן עולה השאלה מדוע האחת מכסה את שיערה בעוד שהשנייה מציגה אותו לראווה?
לכל השאלות האלה אנסה למצוא תשובה בעבודתי.