כיתה הטרוגנית - סמינריון

תקציר העבודה

בס"ד                                                                                              עבודה סמינריונית  בחינוך                                            (מחקרון) השוואת הישגים של תלמידים בכיתות הטרוגניות בעקבות שימוש בשיטות הוראה שיתופיות לעומת הישגים בשיטות הוראה פרונטאלית תאריך הגשה :  20.6.08
                                                   תוכן העניינים
:
הנושאים                                                                                                     עמודים         תקציר –.3
        מבוא –…4
    רקע תיאורטי :    כיתה הטרוגנית .6
– 5
   תת משיגים -.10 – 6
   שיטות הוראה ..משפטים – 11
   מערך המחקר:
   מטרת המחקר -16
   שאלת המחקר -16
   השערת המחקר …16
   אוכלוסיית המחקר –…16
   כלי המחקר -.17
– 16
   רקע כללי לתוכנית המחקר 18
– 17
   תוכנית המחקר -19
   תוצאות המחקר .26
– 20    דיון בממצאי המחקר והסקת מסקנות …27
   השלכות יישומיות ..28
   הצעות להמשך המחקר –29
   רשימה ביבליוגרפית –.33
– 30    נספחים .40 – 34
הלמידה בכיתה היא תהליך של יחסים הדדיים, תוכנית הלימודים מועברת בין מורים ותלמידים ובין תלמידים לבין עצמם. ישנו שיח ויחסים הדדיים של הוראה ולמידה, תהליך הלמידה בנוסף ליחסיו של התלמיד עם המורה,  תלוי גם בקשריו עם בני גילו.  בגישה זו  המורה מוצג כמשתתף בעל השפעה רבה בכיתה, עליו מוטלים העברת תוכנית הלימודים ושיפור היחסים הבין אישיים. בתהליכים הקבוצתיים בכיתה מצויות ציפיותיו האישיות של כל משתתף –  מורה ותלמידים-  לגבי עליות ומורדות בפעולת גומלין עם הזולת הנובע ממבנה האישיות של היחיד ומהתדמית הכללית של בית הספר בעיניו  וממה שחש מצד בני כיתתו. הרבה מורים  מקבלים מידע פורמאלי על תלמידיהם. לצערנו, ישנם מורים שעושים שימוש לא נכון בנתונים אודות תלמידים. מידע על התלמידים בלימודים ועל תכונות אופיים וזה עלול לגרום ל"נבואה המגשימה את עצמה" ובכך להטות את המורים לחשוב שהילד יהיה כפי שתיארו לו, בין אם זה חיובי או שלילי. תלמידי הכיתה יכולים להשפיע אחד על השני בדרכים שונות. מנהיגות בכיתה כרוכה ביחסים בין אישיים ומיומנויות התנהגותיות המצריכה התנהגויות מתאימות ביחס לאחרים ומשמעות כל התנהגות תלויה באופי היחסים בין החברים. המורה המעוניין לעזור לתלמידים בשיפור ביצוע תפקודי מנהיגות, צריך להתעניין מלבד המצבור ההתנהגויות העומד לרשותם לשם ביצוע פעולות אלו, אלא גם ביחסים הבין אישיים ובנורמות הקובעות את משמעות ההתנהגויות.