פילוסופיה של החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1166

תקציר העבודה

הנחיות למטלת מנחה (ממ"ן)  11
הקורס: "פילוסופיה של החינוך"-
1 0765
חומר הלימוד למטלה:  שער ראשון  מספר השאלות: 4
משקל המטלה: 7
נקודות סמסטר:      2012ב מועד אחרון להגשה: 1.4.2012
תאריך ההגשה מחייב. חריגות מתאריך זה אך ורק באישור מנחה הקבוצה. אנא הקפידו גם על ההנחיות הטכניות שלהלן:
היקף המטלה הכתובה מוגבל ל-8 עמודים לכל היותר. מטלות בהיקף רחב מכך לא תיבדקנה. יש להגיש את המטלה מודפסת בפונט David   או Arial  בלבד, בגודל של 12 נקודות וברווח של שורה וחצי. יש להשאיר שוליים של 2.5 ס"מ בארבעת צדדי הדף.
הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה מספר 1 (30 נקודות) הסבירו את המושגים "תורת האידיאות" (אפלטון) ו"לוח חלק- tabula rasa" (אריסטו), ועמדו על ההבדלים שבין שתי השקפות העולם השונות הגלומות בשני המושגים הללו.
יש להציג הסבר לכל אחד משני המושגים הללו. ב"הסבר" הכוונה למספר משפטים או פסקה. סביר להניח שהסבר באורך שורה אחת איננו מספיק. מצד שני, גם אין כל צורך לכתוב עמוד שלם על כל מושג..
שימו לב שתשובתכם אכן כוללת את כל שלושת הרכיבים הנחוצים – שני הסברים לשני המושגים הללו + דיון מקשר שלכם.
הדיון המקשר הוא החלק החשוב בתשובה. לא ניתן למצוא תשובה ישירה לשאלת הקשר בין המושגים בחומר הלימוד. זוהי שאלת מחשבה. כבכל שאלת מחשבה – איכות הנימוקים היא הקובעת את איכות התשובה. שאלה מספר 2 (30 נקודות)          א.         תארו בקצרה את גישת "חינוך האופי", ועמדו על יתרונותיה ועל חסרונותיה. (18 נק') שלושה רכיבים לתשובה לסעיף זה: הסבר, וכבר הגדרנו למה בערך אנו מצפים מ"הסבר" + דיון ביתרונות גישת חינוך האופי + דיון בחסרונותיה.           ב.         מה היה עשוי לטעון רוסו על גישת חינוך האופי? (12 נק') אין תשובה על כך בחומר הלימוד. זוהי שאלת מחשבה. יש לבסס את התשובה לסעיף זה על השקפתו של רוסו בנושאים שונים אליהם התייחס, ואשר מהם ניתן להקיש מה היה חושב לו היה נשאל לדעתו על גישת "חינוך אופי". יש להציג במפורש את המושגים או הרעיונות, מתורתו של רוסו, עליהם אתם מסתמכים כשאתם מביעים עמדתכם בנדון.
שאלה מספר 3 (20 נקודות) קראו את מאמרו של ישראל אברהם:
"חינוך לאינטליגנציה רגשית במקורות חז"ל, במחשבה ובהלכה", והסבירו את קביעתו של הכותב לפיה: "נראה שאמנם החברה האנושית לא השכילה מעצמה לבנות תכניות לימודיות, כפי שאומר גולמן, אבל בתורה, במצוות, בתקנות חכמים וגזרותיהם יש בהחלט תוכנית לימודים שעניינה לעשות את האדם לאיש חכם וטוב, או בלשוננו, משכיל, מודע ומיומן באינטליגנציה הרגשית שלו".
למעשה, כדי להסביר משפט זה יש לקרוא את המאמר כולו, לעמוד על עיקרי טענותיו ומושגיו, ולקשרם למשפט הנ"ל, המהווה תמצית של טענת הכותב.
שאלה מספר 4 (20 נקודות)          א.         קראו את מאמרו של נמרוד אלוני:
"חינוך לכבוד האדם ולחיים של כבוד", והסבירו, אילו משתי התפיסות של כבוד האדם, בהן דן אלוני, מתבטאת באמרה "בשביל כבוד צריך לעבוד". (8 נק') ראו במאמר שתי תפיסות של כבוד. הציגו אותן בקיצור נמרץ, שניים-שלושה משפטים לכל תפיסה, והסבירו לאיזה משתי התפיסות האמרה הנ"ל מתאימה יותר, ובעיקר מדוע. כלומר, הנימוק המקשר הוא לב התשובה כאן.
ב.         אילו משתי התפיסות של כבוד האדם, בהן דנתם בסעיף הקודם בשאלה זו, בולטת יותר בהשקפה ההומניסטית? נמקו תשובתכם. (12 נק') כנ"ל, אלא שהפעם עליכם לקשר אחת מתפיסות הכבוד להשקפה ההומניסטית. גם כאן, אין בהכרח תשובה ישירה לכך במאמר. יש לפתח את הדיון המקשר בעצמכם, ולנמק כראוי.