פילוסופיה של החינוך

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2362

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן)  13
הקורס: "פילוסופיה של החינוך"- 10765
חומר הלימוד למטלה:  שער רביעי  מספר השאלות: 4
משקל המטלה: 7
נקודות סמסטר:      2012ב מועד אחרון להגשה:
20.5.2013
היקף המטלה הכתובה מוגבל ל-8 עמודים לכל היותר. מטלות בהיקף רחב מכך לא תיבדקנה. יש להגיש את המטלה מודפסת בפונט David   או Arial  בלבד, בגודל של 12
נקודות וברווח של שורה וחצי. יש להשאיר שוליים של 2.5 ס"מ בארבעת צדדי הדף.
הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה
1 –
5 נקודות בספר הקורס טוענת נודינגס בין היתר: "אינני רק אקדמאית אמריקאית לבנה. גם אם כל התיאורים האלה נכונים, אני מה שאני עושה. אני העצמי שאני בוראת". הסבירו את הטיעון בהתבסס על שני מושגים או רעיונות אופייניים להשקפה האקזיסטנציאליסטית. לצורך זה, הציגו בקצרה כל מושג או רעיון, והסבירו כיצד הוא מתקשר לטיעון הנ"ל של נודינגס.
בססו תשובתכם על דיונה של נודינגס באקזיסטנציאליזם בפרק 4 בספר הקורס, וכן על מאמרו של ישעיהו תדמור: "חינוך אקזיסטנציאליסטי".
מומלץ לפתוח את התשובה בהסבר כללי קצר, במשפט אחד או שניים, שמבהיר את הטענה של נודינגס המצוטטת בשאלה.  בהמשך, יש להציג שני דיונים קצרים ונפרדים, בראשיתו של כל אחד מהם מושג או רעיון ספציפי המייצג את הגישה האקזיסטנציאליסטית, ובהמשך קישורו של המושג או הרעיון שהצגתם לטענה הנ"ל של נודינגס. בקישור הכוונה לכך שנדרש הסבר המראה במילים מפורשות איך אותו מושג או רעיון אכן בא לידי ביטוי בדבריה של נודינגס. כאמור, אפשר למצוא וצריך מושגים ורעיונות שכאלה לגבי ההשקפה האקזיסטנציאליסטית הן בספר הקורס והן במאמרו של תדמור. נוסיף, שכדאי ומומלץ לקרוא גם את ההסבר המפורט במדריך הלמידה של הקורס לגבי ההשקפה האקזיסטנציאליסטית, ומותר להשתמש גם במושגים ורעיונות שתמצאו שם לצורך מענה על שאלה זו.
שאלה
2 –
5 נקודות הסבירו כיצד השפיעה התיאוריה הביקורתית על החינוך. בססו תשובתכם על דיונה של נודינגס בנושא בפרק 4
בספר הקורס, וכן על מאמרו של יוסי יונה: "פדגוגיה ביקורתית לשינוי חברתי".
פשוט לקרוא את חומר הלימוד בעניין התיאוריה הביקורתית (או ה"פדגוגיה הביקורתית" – הכוונה לאותה אסכולה) ולסכם… נדגיש רק, שוב וכרגיל, שאתם מופנים כאן לשני מקורות – ספר הקורס ומאמרו של יוסי יונה, כך שתשובה שתישען רק על אחד מהשניים לא תוכל להיחשב לתשובה מלאה וממצה. שאלה
3 –
5 נקודות הראו כיצד משתקפים עקרונות התיאוריה הביקורתית במאמרה של חגית גור: ""שינוי חברתי ופדגוגיה ביקורתית: ההקשר הישראלי ".
כמו השאלה הקודמת, אך כאן מספיק להישען על המאמר של חגית גור. נוסיף עוד שמאמרה של גור, להבדיל ממאמרו של יונה, יישומי יותר, ורווי בדוגמאות קונקרטיות משדה החינוך. כלומר, כאן נדרש אולי מעט יותר מסיכום פשוט. צריך לחשוב על הדוגמאות הקונקרטיות השונות שהכותבת מציגה, לנתחן ולהראות באמצעות הניתוח כיצד הדוגמאות השונות משקפות את ההשקפה בה אוחזת הכותבת, שהיא באופן מוצהר ההשקפה של התיאוריה/פדגוגיה הביקורתית.
שאלה
4 –
5 נקודות                      א.         הסבירו, על סמך דיונה של נודינגס בספר הקורס, את ההבחנה המקובלת על הפוסטמודרניסטים בין אמת מוחלטת לבין "אמת מקומית". (5 נק') למצוא בפרק 4 בספר הקור,ס את הדיון הרלוונטי ולהציגו בקיצור ובמילים שלכם. שימו לב, כאן וכרגיל, לא מספיק לקרוא רק את השורה שבה נודינגס מתייחסת ישירות למושג. למעשה, רוב רובו של הדיון שלה בפוסטמודרניזם עוזר לחדד ולהעמיק את ההבחנה בין אמת מוחלטת לבין אמת מקומית. אתם אמורים, אם כך, להתמקד במושגים עצמם, ובכל-זאת, כנראה שלא תוכלו להבין עד הסוף את משמעותם בלי לקרוא את כל הסעיף הדן בגישה הפוסטמודרניסטית…
ב.         קראו את מאמרו של  רוני אבירם: "משבר החינוך המודרני בעידן הפוסטמודרני", והסבירו באילו מן המהפכות, שעל-פי המאמר מאפיינות  את המעבר לפוסטמודרניזם, משתקף רעיון ה"אמת המקומית". (20 נק') במאמרו מתייחס אבירם למהפכות שונות – מהפכה בתחום האידיאי, בתחום החברתי, הארגוני וכן הלאה. עברו על תיאורי המהפכות השונות שהוא מונה ומתאר, בחרו אותן מהפכות מתוך רשימה זו שבהן, באופן מיוחד, משתקף מאמר ממגמה של חיפוש אחר אמת מוחלטת למגמה של הסתפקות ב"אמת מקומית" והראו לגבי המהפכות בתחומים הללו, כיצד בדיוק משתקף בהן מעבר זה.
בהצלחה!