תכנון, פיתוח ויישום ת"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1182

תקציר העבודה

ממ"ן 13
שאלה 1
סעיף א: סעיף זה מתבסס על המאמר של זהר, ת' "מי צריך תכנית לימודים" המאמר נמצא במקראה בעריכת גורי-רוזנבליט וזהר. התעמקו בהבנת המושג אוטונומיה. כפי שמוסבר במאמר, יש רמות אחדות של אוטונומיה, שבמסגרתה יכול המורה לפעול. יוצא מכך שמורה אוטונומי יכול לפעול ברמות שונות של אוטונומיה. כך למשל, הרמה האוטונומית של מורה שבוחר לשנות רק דגשים בתכנית הלימודים אינה זהה למורה שמחבר חומרי למידה בעצמו. וכך הלאה.
סעיף ב: השאלה עוסקת בקשר בין רמת פירוט של מטרות לבין גישה ביזורית (אוטונומיה) וגישה מקצועית (מרכוזית). רמות הפירוט של מטרות הן: כוללניות, ייעודיות והתנהגותיות.  שימו לב לתכונות של כל סוג והסיקו מכך על ביזור ומרכוז. תוכלו להיעזר גם במאמר שקראתם בסעיף א: "מי צריך תכנית לימודים?"  שאלה 2
סעיף א: המלצה:
בכפתור "נושאים לימודיים" באתר יש סיכום של מאמרה של לוין על-ידי ד"ר אריה פרידלר.  במאמר מדברת תמר לוין על העידן הטכנולוגי. לדעתה, לעידן זה חייבת להיות השפעה על הלמידה וההוראה. לא ייתכן להמשיך ללמד כאילו החינוך נעצר ואילו הטכנולוגיה שועטת קדימה. צריך להיות שינוי בהוראה ובלמידה כמתחייב מן ההתפתחות הטכנולוגית. התשובה שלכם צריכה להתמקד בהשפעה שיש לטכנולוגיה על יחסי הגומלין מורה-תלמיד. בשום אופן אין לסכם את המאמר.
סעיף ב:  מתייחס לאותו המאמר שקראתם בסעיף הקודם. השאלה די פשוטה, והיא בעלת שני מוקדים. האחד עוסק בשאלה מה כולל המונח הכללי "תקשורת מודרנית". המוקד השני, מהם הנימוקים שהיא מביאה לצורך להשתמש בתקשורת מודרנית לסוגיה.
סעיף ג:
המודלים השונים בתקשורת קשורים באמצעים השונים המסייעים לנו בפיתוח תכנית הלימודים. מודל התקשורת של מורטנסן הוא אחד מהם. המודל מציג שלוש רמות של תקשורת. הביאו דוגמה מנומקת אחת לכול אחת משלוש רמות התקשורת:
הרמה האישית, הרמה הבין-אישית והרמה החברתית-תרבותית. בנימוק הכוונה להסביר מדוע הדוגמה שהבאתם מבטאת את הרמה המסוימת.  שימו לב שהתוכן של כל רמה אכן יתאים לה. הקפידו ששלוש הדוגמאות תעסוקנה באותו הנושא או באותו המקצוע.   שאלה 3
לנוחיותכם, מצורף הקובץ של "השלמות לחוברת הקורס" שבסופה נמצא המאמר. לאחר המאמר מצויות השאלות. הקובץ נמצא גם בכניסה לאתר. סעיף א: יש לשים לב שבסעיף זה יש לפנות תחילה אל המאמר ולהבין את השינויים שחלו בכל בכול אחת מן התקופות הנזכרות במאמר. לאחר מכן לפנות ליחידה 5
ולקרוא על שימושי המחשב הנזכרים שם. מוקד התשובה הוא במידת ההתאמה בין הכתוב ביחידה 5 לבין הכתוב במאמר. מה דומה ומה שונה? שהרי ידוע לכם שהיחידה נכתבה שנים רבות לפני כתיבת המאמר.
סעיף ב: הסבירו בקצרה כל מושג והדגימו אותו. בשאלה עצמה יש הכוונה למיקום המושג ביחידות הלימוד. בהצלחה!!!!