סמינריון סיום, ניהול רווחיםהקשר למאפייני דירקטוריון

תקציר העבודה

תוכן
1 . מבוא. 3
2 . מבוא תיאורטי 4
3 . מתודולוגיה. 11
4 . ממצאים. 20 5. סיכום. 23
6 . מקורות –..28
7. נספחים –..30 מילות מפתח; accruals measure ,INCOME SMOOTHING,בעיית הנציג (The Agency Problem), מודל Jones ,ניהול רווחים, תקני דיווח כספי בינלאומיים (IFRS),  העבודה בוחנת את סוגית ניהול רווחים ב -50 בחברות ציבוריות, משך 5 שנים, והקשר של ניהול רווחים למאפייני דירקטוריון. החלק הראשון הוא מבוא  הבוחן את שאלת המחקר ומטרתה; החלק השני תיאורטי וכולל הגדרת מושגים כ: הנפקה, סיבות להנפקה; החלק השלישי הוא המתודולוגי בו מציגים את שיטת המחקר; ממצאי המחקר בחלק הרביעי. הממצאים מצביעים על רווחים מנופחים בהנפקה ועל ירידה משמעותית ברווחים בתקופות העוקבות להנפקה זאת כיון שניהול הרווחים הציג תמונה "ורודה" אך לא מציאותית.
החוקרים De-Wai et al (2005) טוענים כי ניהול רווחים הוא הכלי העיקרי בו המנהל דואג לשמור על המוניטין שלו כמנהל מוצלח, להגדיל את השכר שלו ולשמור על חוזה העבודה.
החוקרים Ball and Shivakumar (2006) טוענים כי לא ניתן להתעלם מהיבט מוסרי רחב יותר שקיים בנושא של "אחריות המנהל". יש לזכור, כי במקרים רבים יחסים אלה מבוססים על יחסים אישיים של פרטים המפקידים בידי חבריהם את רכושם ואת עתידם ואכן נותנים בהם אמון.
מחקרים בניהול רווחים מצביעים על גורמים שונים המביאים מנהלים לבחור בניהול רווחים כשההגורם הראשון, לפי Leuz, and Wysocki (2003) הוא הרצון להישאר בארגון, כשהמנהל מעוניין לפזר את רווחי החברה על פני תקופה ארוכה ביותר,ולצבור עודפים לתקופות קשות.
המדד הנפוץ ביותר המשמש לאמידת המידה שבה פירמה מנהלת רווחיה הוא Discretionary accruals. מרכיב ה- Discretionary accruals (DA) של רווחים מדווחים נאמד ע"י צבירויות חשבונאיות בלתי צפויות- unexpected accounting accruals על פי מודל ג'ונס המתוקן משנת 1991 (modified Jones (1991) model).
נשאלת השאלה מה מקומו של רואה החשבון (מבקר הפנים) באיתור ניהול רווחים. והתרעתם מבקרי הפנים נחשבים "שומרי השער" הם מופקדים על בקרה, פיקוח, שקיפות ודיווח. הם מספקים למשקיעים ולמשתמשים האחרים בדוחות כספיים שירותי אימות, אישור או אישור מחדש של נתונים ופעולות שנקבעו ע"י הנהלת החברה.