אינטילגנציה רגשית כולל המבנה האנטומי של אינטלגנציה רגשית

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 11246
מספר מקורות 27

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הקדמה –…
 5
מבוא  
6
פרק א'- מהותה וחשיבותה  של האינטליגנציה הרגשית-. 8
1 . הגדרות –…
8
2 .
חשיבותה של האינטליגנציה הרגשית –.
9
3 .
התפתחות חשיבות האינטליגנציה הרגשית …
11
פרק ב'- המבנה האנטומי של האינטליגנציה הרגשית-…
14
1 . המוח הרציונאלי והמוח האמוציונאלי ..
14
2 . הארכיטקטורה  הרגשית של  המוח -.  משפטים 2.1
הקורטקס-המוח החושב -…
משפטים
2 .2. המערכת הלימבית- מבנה הרגשות במוח – משפטים
2 .3. ממצאי מחקרים חדשים -…
17
2 .4. טעויות רגשיות …   18
2 .5. בקרת המוח -.  18
3 . פעילות המוח לשליטה ברגשות –.  19
4 . מתג הכיבוי -.
 19
פרק ג'- השקפת היהדות –  20
1 . מוח שליט על הלב –…   20
1 .1    חשיבות המשמעות של שליטה ברגשות -..
 21
2 . גיוס רגשות כדי להגיע ליעדים רוחניים .  21
2 .1.
אסטרטגיה בלחימה עם היצר הרע –..  21
2 .2.
תפילה להשגת מדרגה זו -…
22
3 . האומנויות החברתיות על פי חז"ל -…   23
3 .1.
איך לנהוג באמפתיה – כלים מעשיים -…   23
פרק ד'- האינטליגנציה הרגשית ורכיביה –. 
5
1 .
ידיעת רגשותיך . 
5
1 .1 מודעות- מקור ומשמעות -…  27
1 .2 חשיבות המודעות העצמית -.  27
1 .3 מודעות אצל הזולת
 28
1 .4 מודעות עצמית גבוהה –.  29
1 .5
מודעות יהודית …  29
1 .6 כיצד ניתן לשפר מודעות? -..  30
2 .
ניהול רגשות –  31
2 .1
חשיבותו ותפקודו של הרגש –
 31
2 .2 השליטה ברגשות ..  32
2 .3
שליטה חיצונית ופנימית -…   34
2 .3 ניהול מצב רוח – 35
2 .4 יציאה ממצב של עקה –..  37
3 .
יצירת מוטיבציה עצמית -. 37 
3 .1 שורשי המוטיבציה
38
3 .2 הנוירולוגיה  של המוטיבציה –  39
3 .3 אויבי ומעודדי המוטיבציה -.  40
3 .4 התגברות על קשיים
42
3 .5 שיא המוטיבציה: "זרימה" -. 42
4 . הכרת רגשות אצל אחרים –
42
4 .1.
אמפתיה- הגדרה .. 43
4 .2. חשיבות האמפתיה
 43
4 .3. שורשי האמפתיה .
44
4 .4.
בטויי אמפתיה – 45
4 .5.
שלבי  התפתחות אמפתיה -.. 45
4 .6. דרכים לטיפוח התנהגות אמפתית –…
46
5.טיפול במערכות יחסים -… 47
5.1
רכיבי האינטליגנציה הבין-אישית
47
5.2. חשיבות הכשירות החברתית – 48
5.3. חיברות –..
49
5.4. שלבי החיברות של הילד -…
 49
5.5
כשירות חברתית והצלחה בקריירה –.. 50 סיכום ..
52
ביבליוגרפיה —
54
הקדמה בשבח ובהודיה לה' יתברך הריני שמחה להגיש בזאת את עבודתי בנושא: אינטליגנציה רגשית.
בחרתי  לעיין ולחקור בנושא זה כיוון שבמהלך חיי נתקלתי באנשים שהיו נחשבים לבעלי מנת משכל גבוהה  (אפילו גאונים) אך לא היה לכך כל קשר עם  המציאות היום  יומית שלהם, שהיתה עגומה  למדי. למרות יכולותיהם  יוצאות הדופן לא הצליחו לקבל החלטות נכונות ב 'זירת  החיים'. מחשבה  זו ניקרה בראשי שנים רבות עד שקיבלה מענה  בדמות הספר: "אינטליגנציה רגשית".
הספר  העמיק וחידד את מחשבתי  וכמובן  פרש בפני את הנושא  על         חשיבותו, השלכותיו ותחומיו.
כשהייתי למורה ולאם הטרידו אותי השאלות :
§        איך מיישמים זאת?  §        מהי  ההשפעה שלי כהורה על מידת  האינטליגנציה הרגשית של ילדי?
§        כיצד אוכל לטפח אינטליגנציה רגשית אצל תלמידותיי? §        איך ניתן ללמד חלקים של  האינטליגנציה הרגשית בדרך עקיפה? §        במה כדאי להתמקד  בשיעורי חברה? §        איזו עזרה מקצועית עלי לבקש עבור תלמידה זו  או אחרת? שאלות  אלו ורבות נוספות קיבלו מענה רחב מעצם החקירה והעיסוק בנושא, ובנושאים הקרובים לו. מה שהעשיר והרחיב את ידיעותיי מאוד. עם  עריכת העבודה עברתי תהליך של  מודעות עצמית, שחשף בפניי את מידת האינטליגנציה הרגשית שלי והאיר את החלקים החזקים ואת אלו הלוקים בחסר. נושא העבודה השאיר לי חומר רב למחשבה , לבחינה עצמית ואף לדרכי שיפור.
אני תקווה שהידע הרב שרכשתי בעקבות כתיבת העבודה יהיה לי לעזר בעבודת החינוך היום- יומית.
כאן  המקום להודות לגב' שפרה צ'רני אשר הנחתה אותי בכל שלבי כתיבת העבודה ועריכתה.
מבוא
העיסוק הפומבי בנושא האינטליגנציה הרגשית הפך לאינטנסיבי מאד בעקבות פרסום  רב המכר של גולמן  המוקדש  ל EQ-. למעשה, השפעת  הוויסות הרגשי על התפקוד הקוגניטיבי הוכרה זה מכבר תפיסה מוכרת מספיק תחת שמות אחרים. מטרת העבודה לברר לחקור ולבחון היטב את נושא האינטליגנציה הרגשית , על כל תחומיו, מזויות שונות מנקודת מבטם של  מספר תיאורטיקנים. לאחר הבנת הנושא מטרת העבודה לבחון דרכים כיצד לטפח את האינטליגנציה הרגשית כדי שאכן יהיה שימוש בידע שנלמד, וגם ובעיקר לגדל ולחנך ילדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה שתעזור להם במשעולי החיים.
שאלת המחקר:מהי אינטליגנציה רגשית? וכיצד ניתן לטפח אותה?
כדי לענות על שאלת מחקר זו, נחלקת העבודה לארבעה פרקים החוקרים את הנושא. הפרק הראשון     יעסוק בהסבר על מהותה של האינטליגנציה הרגשית הוא יפתח בהגדרות, יעסוק בחשיבותה של האינטליגנציה הרגשית התפתחותה והשלכותיה הרבות על חיינו. הפרק השני          יפרט את מבנה המוח על פי ממצאים מחקריים המסבירים את הקשר של האינטליגנציה הרגשית עם תחושת הרווחה שלנו. פרק זה יסביר את פעולת המוח לחלקיה, יביא מחקרים וממצאים בנושא, ואת דרכי הבקרה של המוח.
הפרק השלישי     יעסוק בהשקפת היהדות על האינטליגנציה הרגשית. בפרק תובא השזירה של האינטליגנציה הרגשית על  כל תחומיה  בקיום התורה והמצוות.
הפרק הרביעי      יעסוק בתחומי האינטליגנציה הרגשית. זהו מדרג חמש קטגוריות  של כישורים הכלולים באינטליגנציה רגשית. בפרק יבוא פירוט  נרחב של כל תחום- הסבר וחקירה וכן דרכים להשגתה. כמו כן בכל סעיף יהיה חלק שיעסוק בתפקידי המחנך בטיפוח האינטליגנציה הרגשית, בפרק יוצעו דרכי טיפוח של אינטליגנציה רגשית והדגשים על  דברים שמטפחים אינטליגנציה רגשית.
לצורך כתיבת  העבודה נעזרתי בספרות העוסקת בנושא אינטילגנציה רגשית כגון: "אינטליגנציה רגשית" של דניאל גולמן, "שיפור האינטליגנציה" של ד"ר הארי אלדר, "אינטליגנציה רגשית  לילדים" של ד"ר לורנס שפירו, "מדריך מעשי לאינטליגנציה רגשית" של סיגל ג'יין, "חוג הנוירונים" של רוברט סילבסטר. כמו כן נעזרתי בספרי חינוך ופסיכולוגיה שנכתבו על-ידי אנשי מקצוע חרדים; "ללוות ילד" של  יהודית שולם, "כבוד האדם", "מודעות", "פנימה" של הד"ר מרים אדהן  וכן בספרים מתחום תוכניות הלימודים העוסקים בנושא; "לחיות אחרת"  של רחל ליאור ושרה כהן , "כישורי חיים" בהוצאת משרד החינוך  ועוד.
העבודה מיועדת למחנכים וגם להורים שרוצים לחנך  ולגדל ילדים בעלי תבונה רגשית, זו שמקיימת את היכולת האינטלקטואלית. מחנכים אלו הם אנשים  שמודעים לעצמם ויש בהם  האומץ לומר לעצמם באילו חלקים הם  לוקים בחסר ועליהם לרכוש מיומנות.