שיטות מחקר - סיכום מלא של הקורס ,נח מוסבר היטב .

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 15733
מספר מקורות 80

תקציר העבודה

שיטות מחקר א' יחידה 2+1  שלבי החקירה המדעית
1 . ניסוח שאלת המחקר.
לדוגמא: האם הגלישה באינטרנט גורמת לדיכאון?
2. ניסוח השערת המחקר.
המחקר המדעי מנבא את העתיד ויש לו שתי תכונות שמאפיינות אותו:
1.     אובייקטיביות – החשיבה המדעית חייבת להיות אובייקטיבית במובן זה שהיא משוחררת משיפוטים ערכיים ומהעדפות סובייקטיביות מצד החוקר, כך שאין תלות בין תהליך המחקר ומסקנותיו לבין זהותו האישית של המדען. המחקר צריך להתבצע כך שכל מי שחוקר אותו יקבל את אותן התוצאות.

2 .     אמפיריות – מכיוון שהחקירה נועדה לתת תשובות ביחס למציאות, עליה לעסוק במציאות, קרי, בנתונים.  נתונים אלו הם הכלי העיקרי המשמש לבדיקת טיעונים שונים.  באמפיריות ניתן לכמת את המחקר, כלומר, לתת לו ערכים מספריים.  כדי להוכיח מחקר מסוים צריך שיהיו ערכים שניתן יהיה למדוד אותם.
כל טיעון מדעי חייב לעמוד בשתי דרישות:
1 .    דרישת הרלוונטיות – פירושה, שמהמידע המסביר אפשר יהיה לחזות את המאורע המוסבר. דוגמא: טמפרטורת גוף גבוהה מסבירה את עליית הכספית במדחום.  מבחינה סטטיסטית זהה דרישת הרלוונטיות לדרישה שיהיה מתאם סטטיסטי בין שני המשתנים.  מתאם בין שני המשתנים פירושו, שכאשר ידוע ערכו של משתנה אחד, ניתן לחזות את ערכו של המשתנה האחר ביתר דיוק, מאשר אם אותו ערך איננו ידוע.   במילים אחרות, כדי שטענה תהיה הסבר מדעי, יש לנסחה כחוק כללי המצהיר שיש קשר בין שני המשתנים.  הסבר מדעי אינו חייב להיות סיבתי. חייבים להיות שני משתנים במשפט. אם יש קבוע זה לא עומד בדרישת הרלוונטיות.

2 .    דרישת הבחינות – על פי דרישה זו, טענה שאי אפשר להעמידה במבחן הניסיון, אינה יכולה להיות הסבר מדעי.  דרישה זו מתקשרת כמובן לדרישה, שחקירה מדעית תהיה אמפירית, כלומר, תתבסס על נתונים בלבד.  לדוגמא: התסכול הוא הסבר מדעי להתנהגות תוקפנית רק אם יש דרך למדוד התנהגות תוקפנית ורגשות תסכול (דרישת הבחינות), ואם נמצא מתאם בין שני המשתנים הנמדדים (דרישת הרלוונטיות).
משתנה תלוי ובלתי תלוי בכל הסבר מדעי יש גורם מסביר וגורם מוסבר.  המשתנה המתייחסת לגורם המסביר נקרא משתנה בלתי תלוי, ואילו המשתנה המתייחס לגורם המוסבר נקרא משתנה תלוי.   בכל מחקר שנועד לבחון הסבר מסוים ההבדלים בערכי המשתנה הבלתי תלוי הם ההסבר המשוער להבדלים בערכים המתקבלים במשתנה התלוי.
משתנה: הוא תופעה שניתן לבטא אותה בעזרת ערכים כמותיים או איכותיים שונים.  כמותי: גיל, גובה.  איכותי: ריח, טעם, תחושה.  חייבים להיות 2 ערכים ומעלה.
משתנה בלתי תלוי – המסביר – הוא הסיבה והוא המשתנה המשפיע.
החוקר מאמין, שכאשר הבלתי תלוי משתנה, עוד משתנה משתנה איתו.
משתנה תלוי – המוסבר – התוצאה.  הוא תלוי במשתנה הבלתי תלוי, וברגע שהמשתנה הבלתי תלוי משתנה המשתנה התלוי משתנה בעקבותיו, וזה התוצאה.
בלתי תלוי – סיבה.
תלוי – תוצאה.