מבוא למחשבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 85
שנת הגשה 2010
מספר מילים 1592

תקציר העבודה

ממ"ן 11, מבוא למחשבה מדינית שאלה 1
א. סוגית החירות – עוסקת בגישות השונות כלפי הדרך בה בא החופש לידי ביטוי בחייו של האדם בחברה. המאמר מדבר על שלוש גישות למושג החופש: חופש הרצון, כאמור אי כבילותו של הרצון ומתן בחירה חופשית לאדם, תפיסת החופש כמימוש עצמי, הדוגלת בכך שיש לאפשר לאדם לפעול כרצונו ולהסיר הגבלות כמו חוקים ומנהגים כיוון שאלה מונעים מהאדם לפעול כרצונו ולכן מנוגדים לחופש, וחופש כשכלול עצמי המדבר על כך שהאדם חופשי באמת רק כאשר הוא עושה את מה שראוי שיעשה. כלומר, חופש הוא מצב שבו מרכיבים נחותים באישיות של אדם כפופים למרכיבים הגבוהים שלה, ולא טוב לאדם לעשות כרצונו, שכן אם  ייכנע למרכיבים נחותים באישיותו לא יהיה למעשה חופשי כלל, כי אם משועבד לחלקים אלה באישיותו.
סוגית החובה המדינית של האדם לקהילה – גישות שונות העוסקות בחובתו של הפרט לחברה בה הוא חי, ומה בין חופש לבין דרישות של שיתוף. סוגיה שקשורים בה בהכרח צדק, יחסים בין אדם לקבוצה, לגיטימיות, נאמנות, הסכמה וכו'. המאמר מדבר על התפתחות שאלת החובה המדינית מתקופות הטרום-מדיניות, דרך חברות קדומות שבהן ציית האדם לשליט משום שסמכותו נתפסה כהרחבה של סמכויות האלים, הקביעה שאדם מחויב לכבד את דרישותיה של חברה אשר הוא חי בה תקופה ממושכת, הלאה אל תקופות מודרניות בהן סויגה החובה בטיבו של השליט, צידוד בעקרון המהפכה, ותפיסות מודרניות הדוגלות בחוב שחב כל אדם לקהילה על עצם אישיותו, ותיאוריות אמנות חברתיות שהסתייגו מכך.
סוגית החוק – העיסוק בהגדרת החוק ובאיתור מקורותיו והתגלגלות צורותיו השונות. המאמר מתייחס למסורות קדומות בהן נגזר החוק מתבונה ומן הטבע, מהתכלית של כלל האנושות, …