תחלופת עובדים: מדיניות משאבי אנוש בארגון תחלופת נציגי השירות במועדון הכושר "פיטנס"

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4840
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תקציר המושג תחלופת עובדים (Employee turnover) מוגדר בספרות כיחס בין מספר חברי הארגון שעזבו בתקופת זמן מוגדרת  ובין המספר הממוצע של האנשים הנמצאים בארגון באותה תקופה.  בדרך כלל מתייחסים למושג תחלופת עובדים כתהליך המעגלי המתקשר למילוי משרה פנויה בכל פעם שמשרה מסוימת מתפנית מרצון או שלא מרצון, יש להעסיק ולאמן אדם חדש כדי לאייש אותה (Price, 1997; Woods, 1996).
עזיבת עובדים הנה תופעה לא רצויה בדרך כלל, הפוגעת בארגון. קשה להחליף את כוח האדם המיומן, והעלויות הישירות והעקיפות של ההחלפה גבוהות מאוד. עזיבת החברים לעבודה  עלולה לגרום לדמורליזציה בקרב העובדים הנשארים, ומכלול הגורמים מביא לכך שתפקודם המקצועי והחברתי של העובדים הנשארים עלול להיפגע. בנוסף לכך, תדמית הארגון כלפי חוץ עלולה להיפגע גם כן (Newstrom and Davis, 1997). קאסיו ציין כי המרכיב המהותי בניתוח של תחלופת עובדים הוא לא מספר העובדים שעוזבים אלא הביצועיות והתחליפיות של מי שעוזב לעומת מי שנשאר בארגון  (Cascio, 1998).
התפתחות מחקרית נוספת בנוגע לתחלופת עובדים מדברת על אלמנט הזמן שהינו טבוע בתהליך הפרישה של העובד. עזיבתו של העובד מתרחשת בנקודה מסוימת בה העובד מתחבט בשאלה מתי לעזוב בעוד שהתשובה לשאלה האם לעזוב נהירה לו לחלוטין. העזיבה עם כן, אובחנה כמשתנה תלוי זמן המשנה את עוצמתו בהתאם לאורך תקופת עבודתו של העובד בארגון (Somers,
1 996).
מטרת המחקר היא לבחון את הגורמים לתחלופת נציגי השירות במועדון הכושר "פיטנס", כאשר המחקר בודק חמש שאלות משנה: בחינת המאפיינים הבולטים של נציגי השירות; תפיסת הארגון והתפקיד; מניעים לסיום תקופת ההעסקה; גורמים לתחושות שביעות רצון ומחויבות של נציגי השירות; וגורמים להעלאת תחושת המוטיבציה.