עבודה בנושא הדרכה באוריינות מידע בדור הגוגל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 3677
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מהפיכת המידע, שבאה ביתר שאת בסוף שנות ה-90 של המאה העשרים, בזכות התרחבותה של רשת האינטרנט בעולם, הקיפה את העולם בתחומים רבים בחיינו, וגרמה לטלטלות ושינויים רבים, הן במישור הרחב והן בממדים הצרים יותר. נושא עבודתנו, בניית תכנית הדרכה לאוריינות מידע לדור הגוגל, משקף את התפתחות תפקידם של מנועי החיפוש ברשת, ובפרט גוגל, באיתור, חיפוש וכן מיון מידע מסוגים שונים ומגוונים. בעוד הדורות הקודמים הורגלו לחפש מידע קודם כל בספריה ובספרים – הרי ילדי דור הגוגל פונים בעיקר אל האינטרנט כמקור מידע. מטרתנו ללמד אותם כיצד להשתמש במדיה הזאת היטב – על יתרונותיה וחסרונותיה – ועם זאת לא לשכוח את המקורות המסורתיים יותר.
אוריינות מידע – הגדרות ותיאוריות בשנת
1 974 הוטבע לראשונה הביטוי "אוריינות מידע" בדפוס. פול זורובסקי הגדיר אז את המונח אוריין מידע כאדם שלמד להשתמש במגוון מקורות מידע בכדי לפתור בעיות בעבודה ובחיי היום יום. מאז נכתבו הגדרות רבות למושג זה, אך כאן מפאת קוצר היריעה נביא רק מעטות מהן, הנוגעות יותר לנושא שלנו.
בשנת
1 989 הגדיר ה- ALA  אוריין מידע כאדם המסוגל להכיר בצורך של המידע, מסוגל למצוא, להעריך ולהשתמש במידע. הדגש לפי ה-ALA  הוא על הפיכת האדם ללומד לאורך החיים (אהרוני, 09.11.09, Rafferty, 1999, p. 22).
מיכאל אייזנברג ומיכאל בראון המציאו את מודל ה- big 6 ב- 1992, המנחה כיצד הופכים תלמיד לאוריין מידע. הם הגדירו את תלמיד אוריין המידע כאדם המזהה את הצורך במידע ומעורב בפעילות אקטיבית לחיפוש מידע, יוצר השערות על סמך המידע, ואחר עושה סינתזה למקורות, מארגן את המידע ובונה גוף ידע ויכול להעריך את התוצאות. "השישייה הפותחת" מורכבת  משישה שלבים:
  שלב
1 – הגדרת המטלה – על התלמיד להגדיר בעצמו את בעיית המידע ולהגיע לידי הכרה כי על מנת לפתור את הבעיה הוא זקוק למידע (כדי להקל על התלמיד קיימות מילות מפתח מודגשות).
שלב
2 – אסטרטגיות חיפוש – על התלמיד להגיע לידי החלטה, כיצד לגלות את המידע הנחוץ לו לפתרון הבעיה. המידע יילקח ממידע קיים (אינטרנט, ספרים וכו') וממדע אנושי (מומחים, טלוויזיה וכו').
שלב
3 – איתור וגישה – הפעולה הלכה למעשה, מציאת מקורות המידע באופן פיזי.
שלב
4 – שימוש במידע- איסוף וסיווג המידע הרלוונטי.
על התלמיד להתרשם מהמקורות הזמינים ולברור את המידע הרלוונטי עבור המטלה (על-ידי קריאה, האזנה, סיכום, כרטיסי סיכום, צילום והדגשה ועוד).
שלב 5- מיזוג- שילוב המידע ממקורות שונים והצגת התוצר בדרך המתאימה ביותר (על-ידי מרכז למידה, מצגת, חוברת ועוד).
שלב 6 – הערכה- הערכת התוצר הסופי והערכת התהליך. על התלמיד לבצע ביקורת עצמית, האם התוצר הסופי עונה על הדרישות והאם התהליך התבצע בצורה הטובה ביותר האפשרית. Eisenberg, & Brown, 1992)).