עבודות 1 +2 מצויינות ביסודות המחקר השימושי - הקשר בין לחץ בלימודים לדימוי חברתי , כולל ניתוח השאלון וניתוח גרפים

תקציר העבודה

עבודה
1 :
חלק א ' : ניתוח מאמר מחקרי  השאלות בחלק זה מתייחסות למחקרה של  הגב' ענת אברהמי:
" מאפיינים אישיותיים, תפיסת צדק, מאפיינים דמוגרפיים והתנהגות אזרחית בארגון " המחקר הוגש ביוני 2003 כחלק מהדרישות לקבלת התואר "מוסמך האוניברסיטה" באוניברסיטת חיפה, בפקולטה למדעי החברה והמתמטיקה והחוג למדעי המדינה.
קראו את המחקר " מאפיינים אישיותיים, תפיסת צדק, מאפיינים דמוגרפיים והתנהגות אזרחית בארגון "  וענו על השאלות הבאות:
מהי מטרת המחקר? נמקו בחירתכם. מהו סוג המחקר שנעשה בו שימוש? נמקו בחירתכם. האם לדעתכם ישנה התאמה בין מטרת המחקר לסוגו? נמקו טענתכם. זהו את משתני המחקר: משתנים בלתי תלויים ומשתנים תלויים.   הציגו את ההגדרות התיאורטיות (הנומינליות) הקיימות למשתנים במחקר הנוכחי. הציגו את ההגדרות התצפיתיות (אופרציונליות), בהן השתמשו החוקרים עבור משתני המחקר. בדקו את מידת ההלימה שבין ההגדרה התצפיתית של המשתנה התנהגות אזרחית בארגון לבין ההגדרה הנומינלית שלו במחקר. חלק ב': מחקר עצמאי בצוותים רקע למחקר:
על פי רוב לחץ נתפס כדבר שלילי, אך לא תמיד הוא בהכרח כך. יש אנשים שנמשכים למצבי לחץ ותופסים אותם כמצבים "מעניינים" אשר נותנים טעם לחיים ולכן לחץ יכול להיחוות גם כאתגר המביא להישגים ומקור לגאווה. יחד עם זאת, ישנה הסכמה בקרב פסיכולוגים כי לחץ המופעל בעוצמה גבוהה מידי, או לחץ שמופעל באופן כרוני לאורך זמן ארוך מידי, הנו לחץ שלילי העלול לגרום לנזקים נפשיים ואף גופניים.   ממחקרים שונים ידוע שסטודנטים הלומדים לתואר ראשון ושני חווים לחצים ברמות שונות במהלך לימודיהם. סטודנטים החווים רמת לחץ גבוהה מאד עלולים לפתח חרדת לימודים וחרדת בחינות ולהיכשל בלימודים. כמו כן, ידוע שמה שקובע את תחושת הלחץ הוא האופן שבו הסטודנטים תופסים בצורה סובייקטיבית את רמת הלחץ שלהם בלימודים.  ההנחיות למחקר:
המועצה להשכלה גבוהה פנתה אליכם בבקשה שתערכו מחקר שיבחן אלו משתנים דמוגראפיים ולא דמוגראפיים בקרב סטודנטים בישראל יכולים לנבא את רמת הלחץ הנתפס שלהם בלימודים. לדברי המועצה להשכלה גבוהה, איתור משתנים אלה יוכל לעזור למוסדות להשכלה גבוהה לאתר את אותם סטודנטים החווים לחצים עוצמתיים וכרוניים בתקופת לימודיהם ולנסות לסייע להם לעבור תקופה זו. כעת, עליכם לתכנן ולבצע מחקר זה. בחרו  משתנה לא דמוגראפי ושני משתנים דמוגראפיים אשר יכולים  לדעתכם לנבא את רמת הלחץ הנתפס בלימודים.
  נסחו את בעיות המחקר שלכם ואת השערות המחקר שלכם. נסחו והציגו הגדרה תיאורטית (נומינלית) למשתנה לחץ נתפס ולמשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם חברו שאלון שימדוד את כל 4 משתני המחקר שלכם. (הנחיות מפורטות בהמשך) הציגו את ההגדרות האופרציונליות (תצפיתיות), של כל משתני המחקר שלכם.
               הנחיות לבניית השאלון:
         א.         חברו  שישה  פריטים שימדדו את המשתנה רמת לחץ נתפס בלימודים.
         ב.          חברו  שישה  פריטים שימדדו את המשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם           ג.          חברו שאלה אחת לכל אחד מהמשתנים הדמוגרפים.
         ד.         התאימו את סולם  התשובות לשאלות שניסחתם. הקפידו על כך שלפריטים המודדים את אותו משתנה יהיה סולם תשובות אחיד.
         ה.         נסו את השאלון על אנשים הקרובים לכם.
בקשו מכמה עמיתים לקראו כדי לגלות פריטים בלתי מובנים, בלתי ברורים וכדומה.           ו.          צורת השאלון חשובה. דאגו להדפסה טובה ולמרווחים בין הפריטים.
          ז.          נסחו דף פתיחה לשאלון.          ח.         נסחו הנחיה מתאימה למילוי לפני כל משתנה.
         ט.         אל תאמצו באופן עיוור שאלות שראיתם במחקרים שונים. לא  כל שאלון בהכרח מתאים לצרכיכם.           י.          הגישו את השאלון עם התרגיל.
        יא.        חשוב: הוסיפו נספח לשאלון, ובו ציינו אילו שאלות מודדות כל אחד מהמשתנים.
                                                                                                                  עבודה 2:
חלק א' – איסוף הנתונים כל קבוצה תעביר את השאלון, לאחר התיקונים הנדרשים, ל- 36 משיבים. את הנתונים רכזו בגליון אחד (אקסל או SPSS או כל אמצעי אחר שנוח לכם לעבוד איתו).
        · שימו לב – יש לצרף בנספח לתרגיל דוגמא של השאלון בו השתמשתם וכן את דף ריכוז הנתונים מהשאלונים.
חלק א' – דגימה
1 . אוכלוסיית המחקר, שיטת הדגימה והמדגם: סעיף א' מתייחס למאמר של  הגב' ענת אברהמי:
" מאפיינים אישיותיים, תפיסת צדק, מאפיינים דמוגרפיים והתנהגות אזרחית בארגון " א.      באיזו שיטת דגימה השתמשה החוקרת כדי לדגום את הנבדקים? (פרטו והדגימו). מה היתרונות ומה החסרונות של שיטת דגימה זו?
2 . הסעיפים  הבאים מתייחסים למחקר שלכם: א.      הסבירו מהי אוכלוסיית המחקר שלכם, מהי יחידת הדגימה ואלמנט הניתוח שלכם ?   באיזו שיטת דגימה השתמשתם כדי לדגום את הנבדקים? (יש לפרט את השיטה עצמה ואיך יישמתם אותה) ציינו מדוע בחרתם דווקא בשיטה זו .
ב.       מה תוכלו לומר על מידת היצוגיות של המדגם? מהן ההשלכות של מידת היצוגיות? חלק ב': עיבוד נתונים השאלות הבאות מתייחסות אל המשתנה רמת לחץ נתפס בלימודים והמשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם .
1 . בדיקת רגישות מדד: הציגו את התפלגות התשובות לכל אחת מהשאלות המודדות את המשתנה רמת לחץ נתפס בלימודים ואת המשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם.
העריכו את טיב השאלות על בסיס התפלגות זו. עבור כל שאלה יש לציין האם יש  להשאיר אותה או להוציאה מהמדד. וכן יש לציין מה יכולה להיות הבעיה בכל שאלה בעייתית ובהתאם לכך להציע הצעות לשינוי ושיפור השאלה. לגבי שאלות אותן אתם מעריכים כבעיתיות יש להציג תרשים עוגה או היסטוגרמה המציגים את התפלגותן ותומכים בטענותיכם.
2.
בניית מדד מורכב: כדי שתוכלו לבדוק את השערת המחקר, עליכם לבנות שני מדדים מורכבים: אחד למשתנה המשתנה רמת לחץ נתפס בלימודים ושני למשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם.  הציגו ותארו את שלבי בנייתם,  תארו את התפלגות הציונים המדדיים (התפלגות ציוני המשיבים) . אתם יכולים להיעזר לשם כך גם בגרפים. ציינו מה ניתן ללמוד על התנהגות המשתנה במחקר שלכם?
חלק ג': ניתוח ממצאים ומסקנות
1 . בדיקת 2 השערות מחקר: בחרו 2 השערות מחקר*, בדקו אותן והציגו את הקשרים בין המשתנים על פי המקובל (באמצעות טבלה או גרף) ותנו הסבר מילולי לממצאיכם (ניתוח סטטיסטי בלבד אינו מספיק). *אחת מהשערות המחקר חייבת להיות ההשערה המתייחסת למשתנה הלא דמוגראפי שבחרתם.

2 . מסקנות ודיון: הציגו את ממצאי המחקר שלכם ודונו בהם. מה ניתן להסיק אודות המשתנים והקשר שביניהם? מדוע לדעתם קיבלתם ממצאים אלו? (יש להתייחס לסיבות תאורטיות אפשריות). כמו כן, בדיון יש להתייחס להשערת המחקר שלכם שהיוותה נקודת מוצא למחקר, ולהשלכות ממצאי המחקר על התנהגות סטודנטים, תוך דיון במשמעות הישומית של הממצאים האלה והמלצות רלבנטיות לטיפול בסוגייה זו במסגרות חינוכיות אקדמיות.
3 . מגבלות המחקר והמלצות למחקרי המשך: הציגו חשיבה ביקורתית ביחס למחקר שערכתם. מהן המגבלות האפשריות של המחקר? במגבלות יש להתייחס הן לחסרונות העקרוניים של הכלים והשיטות שהפעלתם והן לאילוצים הספציפיים למחקרכם. יש להתייחס למגבלות הקשורות לשיטת הדגימה, לכלי המחקר, לאופן איסוף הנתונים ולסוג המחקר.
הציעו המלצות למחקרים עתידיים ש"יטפלו" במגבלות המחקר שציינתם.