סוגיות בחינוך מיוחד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2439

תקציר העבודה

1 .      *  ליקויים התפתחותיים = סטיות התפתחותיות במיומנויות יסוד, המתגלות בגילאי טרום בי"ס.
ליקויי למידה התפתחותיים כוללים: ליקויי קשב (המבטאים קושי ביכולת לבחור מתוך כלל הגירויים המופעלים על האדם בזמן נתון, את הרלוונטיים לסיטואציה), ליקויי זיכרון (קשיים בקידוד, זיהוי והיזכרות ברמת הזיכרון החושי, הזט"ק או הזט"א), ליקויים בתפיסה החזותית (אם בנושא הדיוק בתפיסה, בתיאום החזותי בהבחנה בין צורות שונות, או ב"סגירת צורות" וברצף החזותי), ליקויי תפיסה שמיעתית (בעיות בדיוק השמיעתי, בהבחנה, בזיכרון או ברצף), ליקויי לשון (נובעים מהפרעה בקליטת השפה, בעיבוד המידע המילולי הנקלט ובהבעה), ליקויי חשיבה (מתבטאים בבעיות בתהליכי הקוג' של יצירת מושגים, פתרון בעיות וקישור בין רעיונות). *  ליקויים אקדמיים = ליקויים במיומנויות הנרכשות בשלבי הלמידה הראשונים בבי"ס (קריאה, כתיבה, כתיב וחשבון). ליקויי למידה אקדמיים כוללים: ליקויי קריאה (קשיים בלימוד קריאה, עקב ליקויים תפיסתיים בסיסיים ולעיתים   אף בעיות בתפקוד הזט"ק. הליקויים מופיעים למרות הוראה מסורתית, משכל הולם והזדמנויות חברתיות-תרבותיות נאותות), ליקויים בהבנת חשבון (יכולים להתבטא בקושי ביכולת התאמה חד-ערכית, ביכולת להעניק משמעות לספירה, לצירוף הסמלים השמיעתיים והחזותיים, בקושי בתפיסת שימור כמות, ביצוע פעולות חשבון, הבנת משמעות סימני תהליכי חשבון ועוד), ליקויי כתב וכתיב (יכולים להתבטא במרכיב מכני-ביצועי, בזכירת הסמלים הצליליים המרכיבים את המילה, בזכירת רצף האותיות המרכיבות את המילה, או בליקויים בזכירת רצף המילים המרכיבות את המשפט).
הסבר הקשר בין שני סוגי הליקויים, באמצעות 4
דוגמאות:
א)     דוגמא להשפעת ליקויי למידה התפתחותיים על ליקויי למידה אקדמיים, בהתייחס לליקויי קריאה:
·     בתהליך הקריאה לוקחים חלק 2 תהליכים התפתחותיים עיקריים – תהליכים תפישתיים (באמצעותם מפענח הקורא את הכתוב): תהליך התפישה מורכב מ-2 תהליכים עיקריים: תהליך חזותי (בעזרת מיומנויות ספציפיות, כמו הבחנה חזותית, מפענחים את הגירויים החזותיים ומבחינים בין גירויים דומים. זיכרון חזותי מאפשר זיהוי סמלים, וזיכרון רצף חזותי מאפשר שימור רצף הסמלים המרכיבים את תבנית המילה), תהליך שמיעתי (כולל הצפנת הסמלים למאפיינים קוליים. ההצפנה מבוססת על מיומנויות תפישתיות-פונטיות, ובכללן הבחנה שמיעתית בין גירויים פונטים דומים.
זיכרון שמיעתי מאפשר קישור צליל לסמל, וזיכרון רצף שמיעתי מאפשר שימור של רצף הצלילים …