הוראה בסביבה מתוקשבת - סמינריון מחקר אודות העמדות כלפי היתרונות וחסרונות של למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת

תקציר העבודה

 עבודה סמינריונית  "הוראה בסביבה מתוקשבת" סמינריון מחקר אודות העמדות כלפי היתרונות וחסרונות של למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת     המרצה:     מגיש:
      יולי 2011
תוכן עניינים
    עמוד
1 . תקציר                                        1
2 . מבוא                                     2-3

3 . סקירה ספרותית                                4-8
   3.1 למידה שיתופית                               4-5
   3.2 למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת                  5-6
   3.3 יתרונותיה וחסרונותיה של למידה שיתופית מתוקשבת  7-8
   3.4 תפקיד המנחה בלמידה שיתופית מתוקשבת            8
4 . מיני מחקר                                9-משפטים    4.1 הצגת נושא                            9
   4.2 שאלת החקר                            9
   4.3 מטרת המחקר                           9
   4.4 השערות המחקר                              9
   4.5 אוכלוסיית המחקר                          9
   4.6 כלי המחקר                            9
   4.7 הליך המחקר                           9
   4.8 ממצאי המחקר                               10-משפטים 5. דיון ומסקנות                                  16-18
רשימת מקורות                                19-20 נספח: השאלון                                    21-22
1 .    תקציר למידה שיתופית היא מושג שהיה קיים עוד לפני עידן האינטרנט, והרבה לפני עידן הלמידה המתוקשבת. למושג זה חשיבות רבה בכל הדיסציפלינות ובמיוחד בחינוך, מאחר והוא מתייחס לאינטראקציה בין האינדיבידואל לסביבה. למידה שיתופית מאפשרת לכל לומד לבטא את עצמו בתוך קבוצה ומאפשרת לו ליצור קשרים חברתיים עם אותה קבוצה בו זמנית.
שילוב למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת הוא פריצת דרך בעידן הלמידה המתוקשבת מאחר והוא מעצים את איכות הלמידה מרחוק ועשוי ומנוגד לטענות כי למידה מרחוק מחלישה את האינטראקציה של הלומד עם הסביבה עד כדי גרימה להתנתקות הלומד מהחיים החברתיים.  בסמינריון זה נחקרה עמדת הסטודנטים כלפי למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת. המחקר בדק האם למידה מתוקשבת תורמת ללומד מבחינה לימודית רגשית ואישית. אוכלוסיית המחקר כללה שמונה סטודנטים להוראת אנגלית הלומדים במכללה לחינוך ע"ש בית ברל, לקראת B.Ed, בקורס הבעה בכתב. הסטודנטים השיבו לשאלון שניתן להם במהלך לימודיהם בשנת הלימודים תשס"ב. מן המחקר עולים ממצאים שונים, ביניהם, חשיבותו של תפקיד המנחה בלמידה שיתופית בסביבה מתוקשבת.    נמצא גם כי הסטודנטים עדיין אינם רגילים ללמידה בסביבה מתוקשבת וכי לוקחים חלק בשיעור מאחר וזה חלק מדרישות הקורס. יתרה מזאת, הם אינם רואים את הלמידה בסביבה מתוקשבת כבסיס ללמידה האישית שלהם.

2 .    מבוא
בעשור האחרון חלה תפנית משמעותית בחינוך האקדמאי פדגוגי – שילוב האינטרנט ומאגריו השונים העניקו לחינוך פן חדש ודרכים חדשות להוראה. האינטרנט הרחיב את מאגר הלומדים ואת הסביבה הגיאוגרפית של הלומדים, וכך חשף את הלומדים בפני תרבויות חדשות, סביבות למידה חדשות ואינטראקציה עם קהל רחב יותר.
למידה שיתופית בסביבה מתוקשבת היא חלק משיטות הלמידה הקיימות בלמידה מרחוק. בשיטת לימוד זו חייבים הלומדים להתנהג כקבוצה ולשמור על עקרונות הלמידה השיתופית בשיטה המסורתית ורק כך יגיעו לאינטראקציה ושיתוף בין השותפים. (Royer, 1997; Ragoonaden, 2000).
כדי לעודד ולתת משקל ללמידה שיתופית בתוך הסביבה המתוקשבת, צריך להתייחס לשיטה זו ולראות בה כשוות ערך לשיטת לימוד בדרך המסורתית המקובלת ולהעניק לה ציון אשר ינבע מתוך מטלות שיתופיות המשקפות את הלמידה השיתופית והאינטראקציה בין הלומדים מרחוק. (Dillenbourg & Schnieder, 1995).
ממחקרים שונים עולה כי כמו לכל דבר בחיים גם לשיטה זו בסביבה המתוקשבת ישנם כמה חסרונות הקשורים ללמידה האסינכרונית, בעיות אשר יכולות להקטין את המוטיבציה של הלומדים ואף לזלזל בשיטה זו. (Ragoonaden,
2 000).
בספרות המקצועית בנושא זה ניכר כי למנחה ישנו מרכיב חשוב ביצירת למידה שיתופית מתוקשבת, הן ביצירת מטלות שיתופיות ללומדים והן בהכוונת הלמידה למקום אשר הוא רוצה להוביל את הלומדים על מנת שלא יסטו מן המטרה אליה הם צריכים להגיע.   (Tagg, 1994; Mason,
1 997).
מטרת הסמינריון הייתה לבדוק את עמדות הסטודנטים כלפי למידה שיתופית, ולראות אם עמדותיהם כלפי למידה שיתופית חיוביות או שליליות. החלק הראשון הוא סקירה ספרותית המציגה את עקרונות הלמידה השיתופית, וכיצד היא משתלבת בסביבה המתוקשבת, יתרונותיה, חסרונותיה ותפקיד המנחה. בחלק השני מוצג "מיני מחקר" הבא לאושש או להפריך השערות שונות שהועלו במהלך המחקר. כלי המחקר שנבחר הוא שאלון אנונימי, שהועבר לסטודנטים בקורס להבעה בכתב באנגלית שהתקיים במכללת בית ברל ב (2010-2011).
בחלקו האחרון נידונים הממצאים שהתקבלו במחקר תוך השוואה לנתונים וממצאים מהספרות המקצועית.