סיפורת ישראלית ועיבודה לקולנוע סתיו 2012
מוסד לימוד | האוניברסיטה הפתוחה |
סוג העבודה | ממ"ן |
מספר ממ"ן | 11 |
מקצוע | קולנוע ותאטרון |
מילות מפתח | ניתוח הסרט צ'רלי וחצי, קולנוע לאומי הרואי, קולנוע מעמדי פופולארי |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 1723 |
מספר מקורות | 3 |
תקציר העבודה
סיפורת ישראלית ועיבודה לקולנוע – מטלת מנחה מס' 11
הקולנוע הלאומי, הקולנוע המעמדי- עממי
2 . צפו בסיקוונס הפתיחה של הסרט צ'ארלי וחצי (בועז דוידזון
1 974) מסצנת הכתוביות ועד להגעתה של גילה הביתה לאחר שצ'ארלי ומיקו מביימים את התאונה.
הסבירו איך מאופיינת דמותו של צ'ארלי כגיבור קולנועי חדש מבחינת אופי, מניעים, סגנון לבוש, התנהגות, שפה, והעולם שבו הוא חי ופועל. הסבירו באילו מובנים גיבור חדש זה שונה מהגיבור של הקולנוע הלאומי? מהן הסיבות הקולנועיות והחברתיות לשינויים אלו? בשנות השישים התערערו העקרונות האידיאולוגיים המכוננים של התרבות העברית – בקיעת רעיון הקולקטיביזם ועקרונות החלוציים. ההגמוניה הפוליטית והחברתית של מפא"י המושתת על ערכים אלו לא הצליחה לרסן את שאיפות הפרט להישגים חומריים וליוקרה מקצועית.
המציאות החברתית והכלכלית דחקה ערכים אלה לשוליים והערכים האינדיבידואליסטים תפסו את מקומם. ניתן לומר ששני כוחות מנוגדים פועלים בחברה – מצד אחד מימוש הפרטי והאישי ומנגד התפיסה כי בטחון המדינה קודם לכל. שני אלה נגסו באידיאולוגיה הציונית סוציאליסטית כליל. את מגמות אלה ניתן לראות בספרות, "דור הפלמ"ח" שעיצב את פני המערכת הספרותית כספרות מגויסת ומחנכת לערכי לאומיים וציוניים נשחקה עם השנים שבהם החלו לכתוב ספרות ספקנית, ביקורתית, גיבורים בודדים בעלי מניעים אישיים ללא …