שימוש במחשב ככלי עזר לשיפור הישגים לימודיים של ילדים עם לקות למידה.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10323
מספר מקורות 51

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
·         מבוא
3                                                                       ·         הגדרת לקויות למידה
4 o       הגדרת המושג לקויות למידה
4 o       סוגי לקויות הלמידה                                                                      5
o       אבחון                                                                                         6
o       טיפול
8 ·         היסטוריית התפתחות השימוש במחשב ככלי עזר      לשיפור הישגים לימודיים של ילדים עם לקות למידה                                13
·         השימוש במחשבים בחינוך- בישראל ובעולם                                          17
o       השימוש במחשב לשיפור היבטים לימודיים:                                      19
¨        קריאה
1 9
¨        כתיבה
2 2
¨        מתמטיקה
5 ·         תגובת המורים לחדירת המחשב לבית הספר ולכיתה                               27                 ·         דיון וסיכום
3 0 ·         ביבליוגרפיה                                                                                      33
תופעת לקויות הלמידה הופכת להיות רווחת יותר ויותר בעולם בשנים האחרונות. תלמידים עם לקות למידה שלא אותרה בזמן, או שאותרה אך לא טופלה כראוי, עשויים לסבול מקשיים ברכישת מיומנויות בסיסיות של קריאה, כתיבה ומתמטיקה בשנות הלימודים הראשונות וכן לסבול מקשיים אקדמיים במהלך שנות הלימודים הבאות שלהם.  לאחר שתלמיד אובחן כתלמיד עם לקות למידה יש לספק לו את הטיפול המתאים ביותר, כאשר ישנם טיפולים המתאימים באופן ספציפי למאפייניה של לקות מסויימת וישנם טיפולים כלליים יותר שיכולים לעזור לכל אחת מן הלקויות.
אחת מן הדרכים לעזור לילדים עם לקות למידה היא על ידי השימוש במחשב. המחשב עשוי לעזור לתלמידים עם לקויות קריאה, כתיבה ומתמטיקה, להקל עליהם בתהליכים של רכישת מיומנויות בסיסיות וכן לעזור להם להתמודד עם משימות אקדמיות איתן הם מתמודדים באופן יום-יומי (כתיבת עבודות, פתרון תרגילים, קריאת קטעי טקסט וכו'). עם זאת, חשוב לציין כי המחשב אינו מטפל בלקות הלמידה, אלא הוא כלי עזר בו משתמשים התלמידים על מנת לעקוף את הקשיים בהם נתקלים בעקבות הלקות.  עבודה זו סוקרת את תחום לקויות הלמידה החל מן הגדרת המושג, דרך סוגי הלקויות השונות, האבחון ולבסוף הטיפול. בכל הנוגע לטיפול, העבודה תתמקד בשאלה "כיצד עשוי השימוש במחשב לסייע ולהקל על תלמידים עם לקויות למידה שונות בתפקוד האקדמי?" והיא תבדוק באילו דרכים ושיטות מסתייעים תלמידים עם לקויות למידה שונות במחשב, החל משימושים בסיסיים במחשב, דרך תוכנות הנוחות לשימוש תלמידים עם לקות למידה, תוכנות המותאמות במיוחד לתלמידים אלו וכן השימוש באינטרנט. בנוסף לכך, חשוב להראות את ההתפתחות של השימוש במחשב בחינוך בכלל ובחינוך המיוחד בפרט, כיצד המחשבים הפכו לכלי משמעותי בבתי הספר וכחלק בלתי נפרד מדרך הלימוד ומכלי העזר של התלמיד וכן להשוות את השימוש במחשבים בבתי הספר ובבתים בישראל לעומת השימוש בחו"ל, על מנת להבין מה מצבה של ישראל בתחום בהשוואה למדינות אחרות בעולם.
מעבר לכך, מוצג בעבודה צידו השני של המתרס, שהוא המורים. על מנת לקבל תמונה כוללת של שילוב המחשב בכיתות ובבתי הספר, חשוב להביא את תחושותיהם ודעותיהם של המורים לגבי המחשב, אשר חדר להם למרחב המקצועי ותפס מקום בתכנית הלימודים ובתוך הכיתה.
לבסוף, יוצגו המסקנות העולות מן העבודה וכן ייערך דיון בנוגע לנושאים בהם היא עסקה.