תיזה M.A ייעוץ חינוכי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 26460

תקציר העבודה

"להיות תלמיד גאה" : החוויה הבית-ספרית של תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות תקציר מטרת המחקר הינה ללמוד על החוויה הבית-ספרית של תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות, מתוך זווית ראייתם הסובייקטיבית. שאלת המחקר היא: מהי החוויה הבית-ספרית של תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות? תוך התייחסות לגורמי הדחק הפנימיים והחיצוניים הפועלים על תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות ולמשאבים הפנימיים והחיצוניים המסייעים להם לפתח מנגנוני התמודדות עם דחק.  המחקר הנוכחי מהווה נדבך נוסף בגוף הידע המצומצם המתחקה אחר החוויה הבית-ספרית של תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות בישראל, הואיל ומיעוט הידע האמפירי הקיים אודות נוער הומו-לסבי בבתי-הספר בישראל הינו כמותי. ייחודו של מחקר זה בהשמעת קולם של מתבגרים בעלי נטיות חד-מיניות ובהמשגת החוויה הבית ספרית שלהם בהתבסס על המשמעויות שהם יוצקים לתוכה. במחקר אשר נערך בישראל בשנת 2009, רואיינו עשרים מתבגרים ומתבגרות הנמשכים לבני או לבנות מינם, או לשני המינים. שנים-עשר בנים ושמונה בנות, בטווח הגילאים משפטים-18.5. למעט מרואיין אחד, אשר החל את שירתו הצבאי, כל השאר למדו בבית-הספר בזמן הראיון. מתודולוגית המחקר הינה איכותנית והמידע נאסף באמצעות ראיונות עומק מובנים למחצה. הנתונים נותחו באופן אינדוקטיבי במטרה לבנות מודל תיאורטי המסביר את המציאות הנחקרת. מניתוח הנתונים התעצבו חמש תמות עיקריות: התמה הראשונה מכילה את גורמי הדחק החיצוניים, כלומר, דחייה חברתית על-רקע הנטייה המינית. התמה השנייה עוסקת בגורמי דחק פנימיים, קרי: בקשיים של המתבגר לקבל את נטייתו המינית ובפחד שלו שמא הנטייה המינית תתגלה לאחרים משמעותיים. התמה השלישית מציגה את המשאבים החיצוניים המסייעים בהתמודדות עם הדחק:
בתי-ספר סובלניים, צוות חינוכי תומך, קבלה מצד קבוצת השווים ההטרוסקסואלית, קבוצת התייחסות הומו-לסבית, המשפחה והמדיה. התמה הרביעית מציגה את המשאבים הפנימיים התורמים להתמודדות המתבגר עם הומופוביה: אינטליגנציה חברתית, הפחתה בערכם של ההומופובים ואסרטיביות. התמה החמישית מתארת ביטויים של פיתוח עמידות: הפחתת הרגישות להערות הומופוביות והחלשת תחושת השונוּת באמצעות פיתוח חשיבה גמישה על הנטייה המינית.  תרומתו של מחקר זה הינה בהבנת החוויה של מתבגרים בעלי נטיות חד-מיניות במערכות בהן הם חיים, תוך התמקדות בסביבתם היומיומית עד הגיעם לגיל שמונה-עשרה, כלומר במהלך שנותיהם בבית-הספר. בה בעת, למחקר תרומה עיונית להבנת תהליך ההתבגרות של נערים ונערות אלה. המחקר שופך אור על היבטים תוך-אישיים ובין-אישיים המאפיינים את תהליך ההתבגרות של תלמידים בעלי נטיות חד-מיניות ובכך עשוי לשפר את המענה המקצועי של אנשי חינוך וטיפול בכלל ויועצים חינוכיים בפרט עבור תלמידים אלה.