סכיזופרניה( בקורס בפסיכופתולוגיה)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4739
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרק 1- תיאור הסכיזופרניה ..3-10 פרק2-מקור ההפרעה –11-12
פרק 3- נפלאות התבונה(גון נאש) 13
פרק4- הטיפול בסכיזופרניה 14-משפטים פרק5-סיכום –..16
רשימה ביבלייוגרפית 17
פרק 1- תיאור הסכיזופרניה:
הפרעה שקרויה היום סכיזופרניה, בעבר יוחסה לסוג של התדרדרות נפשית המתחילה בשלב מוקדם בחיים. הפסיכיאטר הבלגי בנדיקט מורל השתמש במונח DEMENCE PRECOCE , (התדרדרות נפשית בגיל צעיר) ובצורתו הלטינית DEMENTIA PRACOX.
בשנת 1860 הוא תיאר מקרה של ילד בן 13 שהיה תלמיד מבריק, אך בהדרגה איבד עניין בלימודיו הפך למסוגר ומתבודד. לדעתו של מורל ההתדרדרות בתפקודו האינטלקטואלי המוסרי והגופני של הילד נגרמה מהתנוונות המוח וכי מקור ההפרעה גנטי, עקב כך אין לה מרפא. מונח זה מטעה במקצת, שכן אין ראיות משכנעות להתנוונות מוח מתקדמת ברוב מקרי ההפרעה.
רק בשנת 1911 הציג הפסיכיאטר השווייצרי אויגן בלוילר מונח קביל יותר שמתייחס לסכיזופרניה לא כהפרעה אחת, אלא כשם קוד למס' מחלות/הפרעות, סכיזו- נפש פרניה- משוסעת, משום שחשב כי המאפיין העיקרי של המצב הוא חוסר ארגון בתהליכי המציאות. סכיזופרניה נחשבת להפרעת נפש בגלל חומרה של המצב, מורכבותה ושיעור התחלואה הגבוה בה, הנטייה לשוב ולהופיע או להישענות כרונית . מדובר במצב החמור ביותר מבחינה נפשית, מצבים אלו כוללים פסיכוזה, (ניתוק חריף מהמציאות).
ישנה אי הלימה בין התהליכים השונים באישיות כאשר גם התהליכים עצמם פגועים מאוד – חולי סכיזופרניה מתקשים להתארגן, לשמור על היגיינה, בלבול בלבוש (מעילים בקיץ, קצר בחורף), עיוות גדול של המציאות.
בנוסף ההפרעה מאופיינת בקיומן של אמונות מוזרות ולא מציאותיות, הזיות ראייה, שמיעה וכד' וחשיבה ודיבור ביזאריים.
הסובלים מסכיזופרניה נוטים להיות בעלי מיומנויות חברתיות לקויות, היעדר יוזמה, קהות רגשית ועוד. סימפטומים אלו מביאים לפגיעות תפקודיות ולמצוקה בדרגות שונות:
סכיזופרניים רבים נזקקים לפיקוח וחיים בהוסטלים מוגנים, בעוד שחלק מהסובלים מסכיזופרניה מגיעים לרמת תפקוד גבוהה ומסוגלים לעבוד ולקיים מערכות יחסים זוגיות ממושכות. בעקבות המצב הקשה שאיתו מתמודדים סכיזופרנים, הם אוהבים לשנות לעצמם זהויות (כגון החלפת שם וכו'). דבר זה נעשה מתוך מודעות, אמנם מודעות של אדם חולה, אך לא בהיעדר מודעות. סימן ההיכר של הסכיזופרניה הוא אפוא ניתוק חד, פחות או יותר, מן העולם שבו חיים רוב בני האדם הפחות מופרעים, עולם ששורשיו נעוצים בהסכמה כללית בסיסית על מה שנחשב לאמיתי ולמציאותי בחווייתו המשותפת כבני אדם. הסכיזופרן הטיפוסי הוא אדם שאיבד נקודות אחיזה החיוניות להשתלבות נאותה ולתקשורת עם סביבתו האנושית. לבני אדם בסביבתו הוא נראה בלתי מובן ולעיתים מפחיד. (מ.גיימס,2010) חשוב להבין כי סכיזופרניה היא מחלה רחבה, הטרוגנית וכוללת כמה וכמה אבחנות, וכי אף סימן או תסמין אינו ייחודי לה. כלומר, ניתן למצוא את אותן האבחנות בהפרעות פסיכיאטריות ונוירולוגיות אחרות.
כמו כן, התסמינים של החולה עשויים להשתנות עם הזמן. (ה.גון,2004) טעות נפוצה היא אנשים שמתבלבלים בין המינוח פיצול אישיות לבין הפרעת זהות מפוצלת- סכיזופרניה. (מ.חנן,2010) הפרעת אישיות מפוצלת היא מצב בו אדם בעקבות טראומה מאוד קשה, לרוב על רקע מיני, מפתח לעצמו כבר מילדות זהויות חלופיות לאישיותו ע"מ לסייע לאישיות העצמית שלו להתמודד עם הטראומה. מאפיין מרכזי של הפרעה זו מכונה דיסוציאציה, מצב בו אדם מנותק מעצמו ועושה פעולות שאינו מודע להן. מדובר בעצם במנגנון הגנה שנועד לנתק אותנו מאירועים שעלולים לפגוע בנו.
זהו מצב שמאוד נפוץ אצל קורבנות אונס, כאשר יש חורים בעדותיהן בנוגע לאירוע עצמו. סכיזופרניה לעומת זאת היא מצב בו יש לאדם אישיות אחת ולא כמה, אבל האחת הזו מאוד מאוד פגועה וקיים פיצול בתוך האינטלקט עצמו, בין האינטלקט לבין הרגש ובין האינטלקט לבין המציאות החיצונית. הבחנה עיקרית בין סכיזופרניה להפרעת אישיות מפוצלת היא שבהפרעת אישיות מפוצלת האדם אינו זוכר פרטים או אירועים מסוימים במהלך היום. (ו.אברהם,פ.מיכאל,ט.ורד,1999) ככל הנראה, הגורם לסכיזופרניה אינו פגם אחד אלא שילוב של כמה גורמים: תורשה, סביבה, דחק וגורמים פסיכולוגים. סכיזופרניה קיימת בכל התרבויות השונות, החל בקהילות האבוריגנים שבאוסטרליה, דרך הג'ונגלים הנידחים של מלאיה ובחברות המתקדמות ביותר מבחינה הטכנולוגית. היא נפוצה בערך של כ 1% ממוצא עולמי.
נפיצות המחלה שווה בין גברים ונשים אך גיל פריצת המחלה הממוצע הוא מוקדם יותר אצל גברים (20-24) וזה אומר שאצל גברים המחלה היא יותר חמורה (מדובר במחלה מתחזקת), אצל נשים הגיל הממוצע להתפרצות הוא 30.
תמיכה חברתית והיכולת לדבר על המחלה בעלי חשיבות עבור החולים, לנשים יש יכולת טובה יותר בנושא של הטיפול הפסיכולוגי והן מקפידות על המשטר התרופתי.
חולה שאינו לוקח תרופות יקבל התקף ויגרום להתנוונות של מוחו והיכולת שלו לפעול בחיים תקטן. (ו.אברהם,פ.מיכאל,ט.ורד,1999) (מ.גיימס,2010) התקף של סכיזופרניה הוא התקף שבו המוח שלנו נאכל ומתנוון במובן הפיזי. אצל אנשים שעוברים התקף פסיכוטי ניתן לראות התקטנות של המוח מהתקף להתקף.
קרוב ל
5 % מהחולים, מרגע כניסתם לאישפוז לא יוצאים ממנו. הם נכנסים למצב פסיכוטי ומתנתקים מהמציאות, אנשים אלו יבלו במחלקות סגורות.
75% מהחולים בעזרת טיפול פסיכולוגי, תרופתי הולם ושיקום חברתי מסוגלים לחזור לחברה ולהגיע להישגים שונים.
כ 70% מהמטופלים בסכיזופרניה מסוגלים לחזור למצב של תפקוד סביר בין הטיפולים, לחוות רמיסיה- תקופה ללא התקפים/תסמינים של המחלה.
עדיין, סכיזופרניה נחשבת להפרעה נפשית קשה ביותר ובין המתעתעות ביותר לחוקרים.
ד לחיות עם הדלוזיות ללא עזרת התרופות וחוזר לעבוד באוניברסיטה כמרצה ואף זוכה בפרס נובל לכלכלה בשנת 1994 וחוזר לחיות עם אשתו ובנו.