סמינריון בנושא אגורפוביה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 9885
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

תקציר הפרעת האגורפוביה הינה אחד מנושאי ההפרעות המעסיקות הרבה תיאורטיקנים בשנים האחרונות, בעבר היא אובחנה כחלק מחרדות כלליות אך עם השנים ושהבינו יותר את מהותה וששכיחותה עלתה היא אובחנה כחרדה נפרדת לכל דבר. האגורפוביה או בשמה השני בעת חוצות מגיעה לרוב עם הפרעת הפאניקה שאת ייחוסה נראה הרבה בהמשך העבודה. המונח "אגורפוביה" משמש כאן במשמעות רחבה יותר מזו שיוחסה לו כשהוצג לראשונה ומהשימוש שעדיין נעשה בו בארצות מסוימות. הוא כולל מצד אחד פחדים גם ממקומות פתוחים, ומצד שני מהיבטים הקשורים אליהם, כמו נוכחות של קהל רב וקושי להימלט מיד ובקלות למקום בטוח (בדרך כלל הביתה).
כאמור, המונח מתייחס למקבץ בעתים הקשורים זה לזה ולעיתים חופפים, הכוללים פחד מעזיבת הבית, פחד מכניסה לחנויות, לתוך קהל ולמקומות ציבוריים, או מנסיעה לבד ברכבות, באוטובוסים או במטוסים. אף שחומרת החרדה ומידת ההתנהגות ההימנעותית משתנות, זוהי ההפרעה המגבילה ביותר מבין ההפרעות הבעתיות, וחלק מהסובלים ממנה הופכים מרותקים לבית; רבים מבועתים מהמחשבה שיתמוטטו ויוותרו חסרי אונים בציבור.
בהעדר טיפול יעיל הופכת אגורפוביה, לעיתים קרובות, לכרונית עם תנודות בעוצמתה. אין מקום לספק כי הפרעה זו משתלטת עם האדם ומפריעה לו לנהל אורח חיים תקין אם לא מטפלים כראוי בה.
עבודה זו מחולקת לארבעה פרקים:
הפרק הראשון "מהי אגורפוביה" עוסק תחילה בהגדרת תופעת האגורפוביה באופן כללי: בהתפתחות האגורפוביה, תחילה ותסמיניה. כמו כן ישנו פירוט של הקריטריונים לאבחון ההפרעה על פי ה-DSM IV  וכן ייחוסה של הפרעת האגורפוביה להתקפי אימה/פאניקה.
הפרק השני "הסבר על פי גישות שונות להפרעת האגורפוביה" עוסק במתן הסבר מפורט להפרעת האגורפוביה על פי הגישות המרכזיות השונות המקובלות. גישות אלה הן: הגישה הביולוגית, הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית  והגישה הפסיכו דינאמית-כל גישה מתארת את התפתחות ההפרעה מהאספקט שלה.
הפרק השלישי "דרכי טיפול להפרעת באגורפוביה" עוסקת במתן הסבר על הטיפולים האפשריים לטיפול בהפרעת האגורפוביה, ישנם 4 טיפולים מרכזיים: טיפול תרופתי, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)  והטיפול הביהביוריסטי ,EMDR ,  ודוגמא לטיפול הפסיכו דינאמי.
הפרק הרביעי "הבחנה בין חרדה חברתית לאגורפוביה" נותן פן אחר לעבודה. הוא עוסק בהשוואה בין שתי החרדות שדומות אך עם זאת שונות, בחרתי בהפרעה נוספת זו כי קל להתבלבל ולפרש התנהגות כגון פחד להימצא במקום עם אנשים כהפרעה הראשונה במקום השנייה. בפרק זה ישנו הסבר על רקע  החרדה החברתית, על השוני בין שתי ההפרעות ומחקר המבסס זאת.
תוכן עניינים
מבוא -2
תקציר -3
פרק 1 – מהי אגורפוביה? -…5
פרק  2- הסבר על פי תיאוריות שונות להפרעת האגורפוביה -12
פרק 3- טיפול  להפרעת האגורפוביה -..21
פרק 4- הבחנה בין חרדה חברתית לאגורפוביה -. 30 סיכום …35
ביבליוגרפיה –36