יהלומי הדמים- הדילמה מוסר ועסקים

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6803
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
מבוא -…3
פרק 1 -בחינה עסקית –…4-7
פרק 2 – בחינה היסטורית -. 8-משפטים פרק 3- דיון מוסרי
16-
5 סיכום ומסקנות -…26
ביבליוגרפיה -…27-28
מבוא
תעשיית היהלומים נחשב במשך יותר ממאה שנה לאחד השווקים המצליחים ביותר ותוחלת חייהם ארוכת קרטלים בהיסטוריה .( Haufler, V. 2009) בעשורים האחרונים ענף היהלומים התפתח בעולם בצורה משמעותית ומהירה, אך עד מהרה התערער בעקבות הסיפור על "יהלומי הדמים", אשר מגיעים ממקומות שונים באפריקה ומשם עוברים תהליך ייצור במקומות שונים בעולם כגון,  הבורסות המרכזיות וביניהן גם ישראל.                                                                                                         הביטוי "יהלומי הדמים", מבטא מציאות קשה הסובבת סביב מלחמות אזרחים, מאבקי כוח וניסיונות השתלטות על אוצרות טבע, שהסבה סבל רב וגבתה את חייהם  של אנשים רבים במספר מדינות ביבשת אפריקה.           מקורה של התופעה היא במלחמות האזרחים שהתנהלו באפריקה בעיקר בשנות ה-90 של המאה ה-20, שבמסגרתן פעלו מליציות צבאיות מקומיות של מורדים במטרה להפיל את המשטרים הלגיטימיים ששלטו באותה עת במדינות אילו.  לדוגמא, סיירה לאון, אנגולה, ליבריה וקונגו.                                                                                                           דוח  Global Witness ב-1999 קבע כי
6 5% מסחר היהלומים באפריקה-כמחצית מסחר היהלומים העולמי שמקורו ביהלומי הדמים, מכאן הכנסותיו הגדולות  שמגלגלות מיליארדים של דולרים בשנה,  בעיתון אמריקאי  "The globe and mail" פורסמה כתבה של ג'פרי יורק ב-   30/8/2011 שבה עולה כי בניגוד לכללים הבינלאומיים, זימבבואה מכרה בסתר יהלומי דמים בסכום של כיותר מ -200 מיליון דולר ואם ננסה לאמוד את סכומי הכספים שהתגלגלו מיתר המדינות נראה כי מדובר במיליארדי דולרים בשנה שמופקים  מיהלומי הדמים. יהלומנים שמשיקולי רווח ממשיכים להבריח יהלומים מאפריקה שלא דרך תהליך קימברלי מכתימים את כלל הסחר העולמי ביהלומים ובכך מממנים ומשמנים את מלחמות האזרחים ביבשת השחורה.
בעבודתי, אברר את סוגיית "יהלומי הדמים" דרך ניתוח הצד העסקי- בסחר העולמי ביהלומים אלו ואביא נתונים של היקפי המסחר ואסקור את ההיסטוריה של המדינות המדוברות ועל ידי כך נבין מהיכן הכול התחיל, בליווי תיאורים על המלחמות העקובות מדם במדינות אפריקה שאירעו בעקבות יהלומי הדמים .
בהמשך, אנתח את הבעיות המוסריות על פי ההיבטים השונים ולבסוף אסיק מסקנות מהנתונים והניתוחים.
מטרת העבודה הינה להעלות את סוגיית יהלומי הדמים לסדר היום הציבורי, תוך למידה והבנת על מקורם של יהלומים אילו בעולם.