השפעת חברות הכח אדם על הכלכלה

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 5013
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

קבלני כוח אדם תוכן עניינים                                                                                                                                 עמ' 0. מבוא …  3
1 . סקירה כללית -.  4       
2 . התפתחות ענף קבלני כ"א לפי שנת הקמה –..  6
2 .1 תק' ראשונה-סוף שנות ה-60 עד אמצע שנות ה-80 –…  6
2 .2 תק' שנייה- אמצע שנות ה-80 ועד ראשית שנות ה-90 —  6
2 .3 תק' שלישית- שנות ה-70 …  6
2 .4 תק' רביעית –
2 000-2002 …  7
3 . תחומי פעילות של העוסקים בקבלנות כ"א –.  8
4 . הסכמים קיבוציים   9
4 .1 רישיונות ואישורים –.
10 5. הבעייתיות בהעסקת עובדים ע"י קבלני כ"א -..  11
5.1 השוואה בין תנאי העסקה של עובדי קבלן לעובדי מדינה …  11
6 . השוק .  14
6 .1 שוק היעד , ופילוח השוק ..  14
6 .2 מתחרים בחברות כ"א -.  משפטים
6 .3 מחסומי כניסה לענף —  משפטים
6 .4 פדיון ורווחיות בענף —
משפטים 7. חוק העסקת  עובדים ע"י קבלני כ"א …  16
8 . סיכום .
18
9.
ביבליוגרפיה -…
19
מבוא
בשנים האחרונות הפכה תופעת קבלני כ"א מתופעה שולית לאחת מתבניות העבודה הרווחות במשק.
בשנות השמונים כתוצאה מהתחרות הכלכלית הגוברת, מפריחתו של השוק הגלובאלי ושינויים טכנולוגיים מרחיקי לכת, החלו דרכן חברות כ"א.
 בארצות הברית החלו חברות כ"א כחברות שסיפקו שירותי כ"א משרדי ושמירה, אבל כיום מהווים חברות כ"א נתח גדול משוק העבודה בארץ ובעולם.
המעביד בחברות מעסיק את העובדים על בסיס כך שלא נוצרים בינו לבין העובד יחסי עובד מעביד וע"י כך הוא מגדיל את רווחיו הכלכליים.
כאשר חברה נקלעת למצב של  מיתון ישנם הפסדים וצמצומים במבנה הארגוני של החברה מה שגורם לפיטורים של עובדים והפועל היוצא של פיטורים אילו הוא תשלום של פיצויים . בעקבות השינויים והתמורות הרבות הקיימות במשק צצו פיתרונות "קסם" בצורת קבלני כוח אדם המספקים כוח עבודה זמני אשר ניתן להעסיק ולפטר ללא שום חשש של תשלומים ופיצויים או הפרשות של קופות גמל וכדומה .  כך יכול הארגון לסגל לעצמו סוגים שונים של גמישויות: גמישות תפקודית, גמישות בזמני העבודה, גמישות במקום העבודה וגמישות מספרית, שמשמעותה, היכולת של הארגון להתאים את מספר העובדים ואת הפעילות הארגונית לשינויים הנדרשים ברמת הביקוש.
בעבודתי  אנסה להביא  את הרקע להתפתחותה של  תופעת  העסקה ע"י חברות כוח אדם,כמו כן אביא את השינויים והתמורות שחלו במרוצת השנים .
אנסה  להציף  את הבעיות העולות מהעסקת עובדים ע"י קבלני כ"א אל מול תנאי ההעסקה אליהם היינו רגילים עד לשנים האחרונות. כמו כן,אנסה לבחון את  תחומי הפעילות של העוסקים בקבלנות כ"א.   אבחן את הרקע
לחוק העסקת עובדים ע"י קבלני כוח אדם, השפעתו והשינויים שחלו בו במהלך השנים.
כמו כן אנסה  להשוות את תנאי העבודה והזכויות של עובדים המועסקים ע"י כוח אדם אל  מול עובדי המגזר הציבורי. עובד מן המניין אל מול "עבד" כוח אדם .