בקורס דמוקרטיות ודיקטטורות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4866
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

ממ"ן 15 דמוקרטיות ודיקטטורות תוכן עניינים:
מבוא פרק ראשון :
קבוצות אינטרס            . כללי            . במגמה הצבאית            . האוניברסטאות            . עבודה            . עסק            . במגמה הדתית            . קבוצות אינטרס בטורקיה פרק שני:
מפלגות פוליטיות           .  מפלגות פוליטיות בטורקיה פרק שלישי :
חוק וחוקה פרק רביעי :
בית המחוקקים פרק חמישי :
בחירות ובוחרים           . מעמד האישה בבחירות .
פרק שישי :
תרבות פוליטית    תכונות של התרבות הפוליטית בטורקיה:
          . הזרם המרכזי לתרבות הפוליטית בטורקיה           . תת – תרבויות פוליטיות של המיעוטים בטורקיה פרק שביעי : סיכום .
מבוא :
טורקיה – דמוקרטיה פרלמנטרית.
הרפובליקה של טורקיה – מדינת הלאום הטורקית – קמה על חורבות האימפריה העות'ומנית, שהתקיימה כשש מאות שנה ונחשבה לאימפריה האיסלמית הגדולה והממושכת ביותר בתולדות האיסלם.
טורקיה הינה המדינה המוסלמית היחידה בעולם השוכנת הן באסיה והן באירופה, חוץ משכנתה רוסיה. למיקום זה חלק גדול בהפיכתה ממדינה מוסלמית דתית למדינה המאופיינת בסממנים מערביים-דמוקרטיים. אתאטורק היה הדוגמא למנהיגי ארצות מתפתחות רבות כמנהיג כריזמטי וחזק שפעל להפוך את טורקיה  מקיסרות עותומנית לרפובליקה בעלת צביון דמוקרטי.
המפנה הגדול חל עם עליתו של מוצטפה כאמל לשלטון בטורקיה והסב אותה מקיסרות עותומנית מתפוררת לרפובליקה. הוא הנהיג תיקונים רבים במדינה כשמטרתו העיקרית להופכה לדמוקרטיה כדוגמות ארצות רבות במערב. הוא רצה להפוך את טורקיה למדינה מודרנית בעלת צביון דמוקרטי.
בכדי להשיג מטרה זו, היה על מוצטפה כאמל, שכונה אתאטורק, להיות מנהיג חזק, בעל כוח בכדי להנהיג את תיקוניו. למרות שהאימפריה היתה בשלבי התמוטטות הרי היה צריך להתגבר על שלטון השולטן וכל המשתמע מכך.
עבודה זו תעסוק בקצרה בקווי המתאר של המשטר בטורקיה, הבחירות , מפלגות פוליטיות וצורת החוקה במדינה.
כמו כן העבודה עוסקת במעבר של טורקיה מהשלטון המונרכי משהו של תקופת האימפריה העותומנית, שבה שלטו בכיפה מוסדות הדת והסולטאנות, לתקופה חדשה אותה אנו רואים גם כיום, כאשר לאחר מלחה"ע ה1 – מהפכנים חילונים ובראשם אתאטורק הובילו את המדינה למודרנה מערבית .
המהפכה עשתה שימוש בלאומיות ככלי לקידום מטרותיה ובכך סחפה את  המונים.
העבודה עוקבת אחר המהפכה ואופן ביצועה, תוך שימת דגש על מושגי יסוד של המשטר , קבוצות אינטרס, מפלגות פוליטיות, בחירות ובוחרים, חוקה וחוקה ובית המחוקקים בטורקיה.