ממשל ופוליטיקה במדינת ישראל

תקציר העבודה

1 ) א. במהלך הבחירות לכנסת ה-11 החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפסול את רשימת "כך"  מהתמודדות לכנסת, בטענה שהמפלגה שוללת את אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל ודוגלת במצע גזעני המעודד טרור ומלבה שנאה. ערעור שהוגש לבג"ץ בנושא התקבל בטענה שאין להטיל על הפרט הגבלות שאינן מעוגנות בחוק, כלומר אין לפסול את רשימת "כך", לא משום שלא הוכח כי היא מהווה סכנה ליסודות הדמוקרטיה, אלא כיוון שלא נמצאה סמכות חוקית לכך. בבסיס החלטת בג"ץ לביטול החלטת ועדת הבחירות המרכזית, לפסול את רשימת "כך", עומדים מספר עקרונות דמוקרטים ליברליים:
הגנה על זכויות וחירויות הפרט – אחד המאפיינים הבולטים ביותר בדמוקרטיה ליברלית הוא הגנה על זכויות האדם ושמירה על חירויות הפרט. חלק מרכזי בחוקות הדמוקרטיות מוקדש לפירוט חירויות האזרח וחובותיו וכן לחובת המדינה ורשויותיה לכבדן (מעין אמנה חברתית בין אזרחי המדינה לשלטונות).
במשטר דמוקרטי ליברלי לפרט יש מגוון חירויות, כגון: חירות האמונה, המחשבה והדעה; חירות הביטוי והפרסום, חירות הדת והפולחן; חירות האספה, ההתארגנות, ההפגנה והשביתה, חירות מפני מעצר שרירותי וזכות להגנה משפטית; חירות התנועה ועוד. למעשה בהחלטתה של ועדת הבחירות המרכזית לפסול את רשימת "כך" היא פוגעת בזכות ההצבעה, הזכות אשר מעניקה לכל אזרח במדינה את זכות היסוד הבסיסית, לבחור ולהיבחר לרשויות השלטון, ללא הבדל של דת, גזע ומין. על כן, גם בפסיקת בית המשפט העליון נקבע כי הגבלות על זכות היסוד לבחור ולהיבחר יש להפעיל אך ורק במקרים קיצוניים שבהם ישנן ראיות חד משמעיות לסכנה (הסתה לגזענות או שלילת אופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל), שכן אחרת הדמוקרטיה במדינה תאבד מרוחה ומכוחה.
עיקרון הפלורליזם – החברה בדמוקרטיה הליברלית…