ג'נוסייד

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1854
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

1 ) האם גירוש המוני של קבוצה אתנית, לאומית, דתית או גזעית הוא ג'נוסייד על פי אמנת האו"ם? נמקו. בנוסף, סקרו באופן כללי את אמנת האו"ם ותארו את הנקודות הבעייתיות בה.
ג'נוסייד הוא תופעה אנושית שהיא חלק ממציאות חיינו, החושפת לפנינו את אופיו של הקיום האנושי במערומיו – לאדם שני פנים. האדם יכול להיות נאור, מצליח ויכול להתעלות גבהים אנושיים, רוחניים ותרבותיים, אך מצד שני, האדם יכול להיות גם אכזר לאין שיעור ולבצע מעשי זוועה מחרידים. לאורך ההיסטוריה האנושית לדורותיה בוצעו מעשי השמדה המונית רבים, אך ניכר כי המאה העשרים מתעלה על כל מאה אחרת במדד המספרי של מקרי הג'נוסייד ומעשים בעלי אופי של ג'נוסייד שבוצעו. זאת, בנוסף ליכולת השימוש בנשק להשמדה המונית, שהתגלתה גם היא במאה העשרים, ואשר מהווה סימן שאלה גדול בנוגע לעתיד קיום החברה האנושית.
בעיצומה של מלחמת העולם השנייה ניתח למקין ביסודיות את המונח "ג'נוסייד" והגדירו, וניסוחו נתקבל במשפט הבין לאומי כהגדרה כוללת להשמדת עם. למקין היה מי שהמריץ את האו"ם לנסח את האמנה בדבר "מניעתו וענישתו של הפשע השמדת עם". כאן יש לתת את הדעת גם לאירוע השואה, אשר היה אירוע הג'נוסייד בעל ההשפעה הרבה ביותר על הקהילה העולמית, וזאת חרף העובדה שלא היה זה אירוע הג'נוסייד הראשון במאה העשרים. השואה, הינה אירוע הג'נוסייד המוכר ביותר וזאת בשל סדר הגודל, זהות המבצעים והקורבנות וכן העיתוי שבו התרחשה. מכאן שהשואה כאירוע ג'נוסייד שימשה "השראה" לניסוחה וקבלתה של האמנה.
האמנה קובעת כי…