עבודה סמינריונית בתקשורת

תקציר העבודה

1 .
תקציר הטלפון הסלולארי הינו מרכיב חשוב בחייהם של בני נוער. בשנים האחרונות יותר ויותר בני נוער ברחבי העולם מחזיקים טלפונים ניידים והמכשירים הופכים ליותר ויותר משוכללים וחכמים. מחקרים רבים, אקדמיים ואחרים, עסקו בתופעת הטלפונים הניידים והשימושים שלהם בקרב צעירים, אולם נראה כי קצב ההתפתחות הטכנולוגית, אשר מוליד שימושים חדשים בסלולארי, משיג את קצב המחקר.
בעבודה זו מטרתי הייתה לבחון את השימושים החברתיים העדכניים של בני הנוער בישראל. בחנתי סוגיה זו באמצעות שימוש בסקר, המבוסס על מחקרים קודמים, בקרב 30 בני נוער בגילאים 12-17. חצי מהם בנות וחצי בנים.
שאלון הסקר בחן נתונים דמוגרפיים, נתונים על רמת השימוש בשיחות והודעות SMS ובאינטרנט הסלולארי. כמו כן, בחנתי את הסיבות לשימושים בהודעות SMS, הצרכים שאותם ממלא הנייד עבור בני הנוער וסוגי השימושים באינטרנט הסלולארי. לאחר מכן, בדקתי מהם דפוסי התקשורת העיקריים של בני הנוער.
המסקנות העיקריות העולות מן הממצאים הינן:
1 .       כי הצרכים המרכזיים שממלא הנייד עבור בני הנוער הינם שמירה על קשר עם חברים ומכרים וכן שמירה על פרטיותם. ממצא זה תואם את מחקרם של מחקר מעניין של קבוצת החוקרים Berg, Taylor and Harper (2003), קיימו ראיונות עומק עם בני נוער בגילאי 16-19 בכדי ללמוד לגבי תפקידיו של המכשיר הסלולארי ומצאו כי בני הנוער עשו שימוש בסלולארי בכדי להחליף מידע בהקשר חברתי.  מחקר מאוחר יותר של Balakrishan and Loo (2012), אשר בחן את השימושים בטלפון הנייד ובשירותי הודעות הטקסט בקרב בני נוער במלזיה, מצא בדומה לממצים אלו, כי שני הצרכים המרכזיים שאותם שירת הנייד עבור בני הנוער היו שמירה על קשרים חברתיים והצורך בפרטיות.
2.       כי קיימים הבדלים מגדריים בשימושים בטלפון הנייד ובצרכים שהוא ממלא. באופן כללי, הצרכים והשימושים החברתיים של בנות הינם מפותחים יותר לעומת בנים. אצל בנים מודגשים בעיקר צרכים ושימושים פונקציונאליים מן הסלולארי.
ממצא זה תואם למחקרם של Campbell, Lenhart, Ling and Purcell (2010) אשר מצאו כי קיים שוני בין המגדרים באופן השימוש, וכי בנות נוטות יותר מבנים להשתמש בנייד "לומר שלום ולדבר" ולקיים התכתבות ארוכה על נושאים אישיים. באופן דומה המחקר של Pertierra (2005) אשר בדק את כיצד השפיע הסלולארי על הזהות העצמית בקרב בני נוער בפיליפינים, מצא אף הוא כי נשים נטו יותר מגברים לדבר בשיחות בינאישיות על בעיותיהן האישיות.
בעבודה זו אסקור את מכלול השימושים האפשריים במכשירים הסלולריים נכון להיום. נקודת המבט העיקרית תתמקד בשימושים החברתיים השונים שעושים בני נוער בגילאי 12-משפטים במכשירים ואבדוק את דפוסי ההתנהגות החברתית והתקשורת הבינאישית. בשונה מן הסקר של בר צורי (2008), אשר ביצע ראיונות עם הורים לבני נוער, עבודה זו תתמקד בבני הנוער עצמם, בניסיון "להיכנס לראש" שלהם ולראות את הדברים מנקודת השקפתם.
שיטת העבודה תהיה סקר אינטרנטי, במטרה להגיע לקהל בני נוער רחב ומגוון ככל הניתן ולקבל תוצאות מהימנות המציגות את תמונת העולם של שימוש חברתי במכשירים הסלולאריים בקרב בני הנוער.
לאחר מכן אציג פילוח לפי מאפיינים דמוגרפיים, כגון מגדר, במטרה לבחון את השוני בדפוסי השימוש בין בני נוער המשתייכים לקבוצות מגדר או קבוצות דמוגרפיות שונות. לבסוף, אציג ניתוח מקיף של הנתונים במטרה לתאר את תפקידיו החברתיים של המכשיר הסלולארי בקרב בני הנוער ואציג מסקנות ותובנות אשר יעלו מן המחקר.
תוכן עניינים

1 .
תקציר –. 3
2 .
מבוא –… 5
3 .
סקירת ספרות 7
3 .1 תרבות הנעורים -… 7
3 .2 שימושים בטלפון הסלולארי – 8
3 .3 בני נוער והטלפון הסלולארי – מחקרים קודמים – 13
4 .
שאלת המחקר –… 16
5.
מתודולוגיה … 17
6 .
ממצאים -.. 18
6 .1 נתונים כלליים -… 18
6 .2 הצורך של בני נוער בטלפונים סלולאריים 18
6 .3 דפוסי השימוש בהודעות טקסט 20
6 .4 דפוסי שימוש באינטרנט סלולארי –. 22
6 .5 עמדות אישיות של בני הנוער כלפי הסלולארי שלהם
5 7.
סיכום — 28
8 .
ביבליוגרפיה . 30 9.
נספח – שאלון 32