מבוא לפסיכולוגיה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1585
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

השוואה והבדלים בין הגישות גישה מוקד הגישה מאפייני תהליך הלמידה תחומי מחקר עיקריים  ביהביוריסטית תגובות ספציפיות, גלויות לעין לגירויי הסביבה. ניתוח תנאי הסביבה והתבוננות בתגובה ההתנהגותית שנוצרה בעקבות גירוי סביבתי התייחסות להתנהגות הגלויה בלבד (גירוי-תגובה). אפשר לבחון תהליך למידה רק אם יש לו סימון חיצוני או ביצוע.
(הביהביוריסטים קיבלו את העובדה שיש שינויים פנימיים אך לא נתנו להם דגש ולא חקרו אותם.) הלמידה נעשית באמצעות חיזוקים/עונשים.
מערך זהה של גירויים סביבתיים יוביל לתגובה זהה אצל לומדים שונים.
הסבר לטווח קצר של התנהגויות/למידות.
התנהגות, תגובות וגירויים חיפוש אחר החוקים השולטים בהתנהגות הנצפית.
חתירה להבנה כיצד גירויי הסביבה שולטים בצורת ההתנהגות, מנסים להבין ולהסביר את סיבת ההתנהגות, לנבא הופעת התנהגות בעתיד ולפקח עליה  קוגניטיבית החשיבה האנושית והתהליכים הקשורים בידיעה: קשב, חשיבה, זכירה והבנה, פעולה כתוצאה מחשיבה/ תהליכים מנטאליים, ותהליכים פנימיים של עיבוד המידע התייחסות לתהליך הפנימי (לתהליך עיבוד המידע), המתווך בין הגירוי לתגובה.
תיתכן למידה בהכרה (קוגניציה) מבלי שיהיה לה ביטוי חיצוני נראה לעין.
הלמידה נעשית בתהליך: קליטת הגירוי, חשיבה והסקת מסקנות.
הגירוי עשוי לגרום לתגובות שונות אצל אנשים שונים, עקב התהליך הפנימי של עיבוד מידע ושל הסקת מסקנות.
הסבר לטווח רחב של למידות.
הסקת מסקנות על תהליכים מנטאליים באמצעות רמזי התנהגות. חקירת תהליכים מנטאליים ברמה גבוהה כמו תפיסה,זיכרון, שימוש בשפה, פתרון בעיות וקבלת החלטות.
1 ב מדוע פרסומות יעילות?
הגישה הביהביוריסטית:
כתוצאה משימוש בהתניה קלאסית (או התניה פבלובית) (מושג מרכזי בפסיכולוגיה הביהייביוריסטית, המתאר תהליך למידה שבו גירוי נייטרלי נלמד המעורר אצל אדם או בעל חיים תגובה רפלקסיבית, שקודם ללמידה לא התעוררה, וזאת בעקבות הופעתו בסמוך לגירוי בלתי-מותנה המעורר את התגובה הרפלקסיבית באופן מולד), דוגמה לפרסומות נפוצה המשתמשת בהתניה קלאסית-חברות פרסום משתמשות בתמונה של אדם מעשן סוג מסוים של סיגריות, בעודו נשען על מכונית הפורשה שלו, יחד עם זוג בחורות בלונדיניות בידיו.
בפרסומת כזו, מתבצע קישור בין הסיגריה- לאוטו ולבחורה.
בנוסף פרסומאים רבים משתמשים בהתניה אופרנטית- בני אדם משנים ומשכללים את התנהגותם, בעקבות החיזוקים אשר מתקבלים כתגובה למעשיהם. פעולתה של התניה זו היא בעצם בכך שהיא מלמדת את הנבדק לנקוט בפעולה או להימנע מפעולה כדי להשיג …