מבוא לפסיכולוגיה סיכום +

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1499
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

2 2.04.12
ממ"ן 12- מבוא לפסיכולוגיה. מגישה : נוף צ'רקסקי
3 00328812
1 .א מערכת העצבים ההיקפית – מערכת הכוללת חלקים של מערכת העצבים אשר ממוקמים מחוץ למערכת העצבים המרכזית ותפקידם לקשר אותה עם הגפיים ואיברי הגוף. כוללת את עצבי החישה ואת הקולטנים (רצפטורים), שתפקידם לקלוט ולהעביר מידע לכיוון המערכת המרכזית, ואת העצבים המוטוריים שמעבירים הוראות הפעלה מהמערכת המרכזית לכיוון איברי מטרה (אפקטורים), כגון שרירים ובלוטות ומתפשטת מחוט השדרה ומהמוח בצורת עצבים רבים, חלקם שייכים למערכת העצבים האוטונומית המווסתת את פעילותם של האיברים הפנימיים.
מערכת העצבים האוטונומית – היא חלק ממערכת העצבים ההיקפית, מערכת זו אחראית על וויסות פעולות שאינן מכוונות באופן מודע, כלומר אינן נתונות לשליטת התודעה ונמשכות גם כאשר אדם ישן או מחוסר הכרה, דוגמת פעימות הלב והפרשת הבלוטות. מערכת זו שולטת על תפקודם הרציף של כלל האיברים הפנימיים בגוף. המערכת האוטונומית מורכבת משתי זרועות:
1. המערכת הסימפתטית
2 . המערכת הפארא- סימפתטית  הזרועות האוטונומיות נפרדות זו מזו מבחינה אנטומית, ונבדלות בסוגי הנוירוטרנסמיטרים המופרשים מתאי העצב שלהן ובאופי תפקודן.
מבחינה תפקודית החטיבה הפארא- סימפתטית והחטיבה הסימפתטית משלימות זו את זו.
במקרים רבים פעולתן אנטגוניסטית (מנוגדת).
המערכת הפארא – סימפתטית פועלת במנוחה ושומרת על הומיאוסטזיס בגוף.
המערכת הסימפתטית פועלת במצבי מנוחה במשותף עם המערכת הפארא-סימפתטית.
מערכת העצבים הסימפתטית – מערכת זו פעילה בעיקר בעיתות חירום, לחץ ואיום פתאומי. היא אחראית להפעלת תגובת הילחם-או-ברח, שמטרתן התמודדות עם מצב החירום. מערכת העצבים הפאראסימפתטית – מערכת זו פעילה בעיקר במצב של מנוחה בגוף ואחראית על מצב של שגרה. היא מווסתת את הפעילויות הפיזיולוגיות הרצופות כגון נשימה ופעילות הלב. היא אחראית בעיקר על פעילות של שימור, עיכול, הפרשה, הגדלת מאגרי אנרגיה, התחדשות של תאים ועוד.
המערכת מופעלת בעיקר על ידי רפלקסים בתגובה לגירויים פנימיים.
מערכת העצבים הרצונית (מוטורית-שרירית) – מעצבבת את השרירים הרצוניים של הגוף על-ידי עצבים היקפיים הקשורים למערכת העצבים המרכזית-