דכאון בהשפעת אפקט צופה משתתף

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5444

תקציר העבודה

גודל אפקט צופה משתתף בהשפעתו של דיכאון:
תקציר:
תאר לעצמך שאתה נמצא בזוגיות לאורך שנים ארוכות,וידוע לכל כי זוגיות ,ובפרט נישואים, דורשים השקעה רבה. מי שמצפה ממך במיוחד,היא כמובן אשתך.דווקא היום,ביום הולדתה,שממנו כמעט ושכחת, אתה מרגיש עייף,וחסר אנרגיה או יכולת להשקעה,וכל מה שבא לך לעשות זה לנוח מול הטלווזיה.אתה מסביר לעצמך שהתפקוד הלקוי שלך היום נובע מסיבות חיצוניות שאינן קשורות בך. היום היה לך יום גרוע  בעבודה,זה התחיל בפקק בדרך לעבודה,הקפה שנשפך על החולצה הלבנה שלך בדיוק לפני שלקוח מגיע לביקור,והמשיך בוויכוח  עם הבוס,ואתה מבין את עצמך לחלוטין. אשתך,לעומת זאת,טוענת שהעבודה תמיד בראש סדר העדיפויות שלך,ושאתה מסרב להשקיע בה או בזוגיות שלכם דרך קבע,ושעצם העובדה ששכחת תאריך חשוב היא רק קצה הקרחון.
התנהגות זו מוסברת בשתי נקודות מבט שונות: מבצע ההתנהגות, שהוא המשתתף בסיטואציה, ייחס לה סיבות חיצוניות לעומת הצופה בהתנהגות שייחס לה סיבות פנימיות. הפער הזה בין הייחוס בתור צופה לבין הייחוס בתור משתתף מכונה אפקט צופה משתתף. האם גם אתם הייתם נוטים לייחס סיבות פנימיות לבן זוג שלא מראה השקעה ועניין? ואם הייתם במקומו של אותו בן זוג הייתם מייחסים להתנהגותכם סיבות חיצוניות גרידא? ייתכן כי במצב נפשי לא יציב ייחוס הסיבות שלכם היה הופך פנימי,והייתם אומרים לעצמכם משפטים כמו: "אני בעל גרוע,אף פעם לא ידעתי להראות לה שאני אוהב אותה מספיק,ולכן היא תקום ותעזוב אותי בקרוב".
ייתכן ומצב נפשי שונה של אנשים יוביל אותם לעשות ייחוסים שונים לעצמם במצבי כישלון.
לדוגמא אדם שחווה תסמינים של אשמה, בושה וחוסר ביטחון עשוי לקשר כישלון כלשהו לסיבות פנימיות הטמונות בו יותר מאשר אדם נטול תסמינים אלו שייתכן ונטייתו היא יותר לייחוסים חיצוניים. אם נחזור לרגע לאותו בן זוג שלא מראה אהבה והשקעה בזוגיות שלו,ונצא מנקודת הנחה שהוא סובל מדיכאון ברמה כלשהי,ייתכן שייחוס הסיבתיות שלו יהפוך לפנימי והוא יאשים את עצמו  בכך שהוא בעל גרוע,לא גברי מספיק,מרוכז בעצמו ובצרכיו בלבד,ולא יודע להראות רגש.
מטרת מחקר זה הייתה לבחון האם יש הבדל באפקט צופה משתתף בקרב בוגרים שסבלו בעבר מדיכאון לעומת כאלה שלא סבלו מדיכאון בחייהם.