לשון, חברה ותרבות או"פ

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3427
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

א', ממ"ן יוצא מן הכלל! נהניתי לקרוא את הניסוחים הבולטים בייחודיותם (נטולים העתקות מילה במילה), וכן יכולת העיבוד והיישום ראויים לציון.
לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' 12
יחידות 2-3

1 א. מהו משלב? הסבירו בקצרה, וציינו מה הם הפרמטרים המרכיבים אותו. המונח משלב לקוח מתחום המוזיקה ומציין את גוון מערכת הצלילים בקולו של אדם או בכלי נגינה. בבלשנות מקובל להשתמש במושג משלב כאשר מכנים את סוג הלשון המשמש את האדם בנסיבות חברתיות מוגדרות. לכל אדם יש יכולת אינטואיטיבית לשנות את גוון לשונו ולהתאים אותו לנסיבות הנתונות, יכולת הנחשבת כחלק מהכשירות התקשורתית של כל דובר. הנחת היסוד היא שאדם בוחר את סוג הלשון בה הוא משתמש בהתאם לנסיבות החברתיות והתקשורתיות השונות. . שינוי המשלב של הדובר תלוי במספר משתנים:
התכונות הלשונית: אופן ההגייה, אוצר המילים, התחביר שאופניים לסיטואציה ומיקום ספציפיים. הרקע הפיזי: זמן ומקום, באיזה זמן ומקום מתרחשת הסיטואציה ואיך אלה משפיעים על המשלב.
המשתתפים: מעמדם בשיחה של המשתתפים קובע את משלב לשונם (הפער בין מפקד לחייל) המדיום: דיבור, כתיבה, מצגת, פנים אל פנים, תקשורת המונים. בדרך כלל כאשר אדם מדבר הוא מתבטא במשלב נמוך לעומת המשלב שלו בכתב.
תוכן ומטרת השיחה: מה מאפיין את פעולת הדיבור? שכנוע, הסבר, שאלה, בקשה לעזרה וכו' מידת הפורמאליות:  עד כמה פורמאלית הסיטואציה התקשורתית, מידת הפורמאליות קובעת את אופי המשלב. √
1 ב. לפניכם חמישה צירופים ומילים. ציינו מה הוא הסימון המשלבי של כל אחד מהם. נמקו את קביעתכם:
יש מילים המסומנות מבחינה משלבית, כלומר, מילים שמאפיינות באופן מובהק משלב כזה או אחר.
ניתן לחלק את רמת המשלבים לשלושה: מילים עם סימון משלבי גבוה שבהן לרוב נשתמש בהן בנסיבות רשמיות לדוגמא מילים עמו: בגין, מחמת, ברם וכו', מילים עם סימון משלבי נמוך שבהן נשתמש בנסיבות עממיות ויומיומיות ומילים שאינן אופייניות למשלב מסוים והן ניטרליות ובמקרה זה נקבע את רמת המשלב של אותה מילה או ביטוי עפ"י הקשר הכולל של הופעתה.
בוקר טוב: משלב ניטראלי (בינוני), זהו ביטוי השגור בהוויה בחברה הישראלית אך עם זאת משמש דוברים רבים, בסיטואציות שונות ולכן אין לביטוי "בוקר טוב"  כאשר הוא מופיע באופן מבודד מכל הקשר כל מאפיין מובהק של משלב זה או אחר.     מדוע: משלב גבוהה (אך יכול להיחשב גם כמשלב ניטראלי). "מדוע" היא מילת שאלה שבאופן יחסי שמישה מאוד בשפה העברית אך כאמור יש לה חלופות שאף שכיחות יותר כמו – "למה?" או אפילו "אה?" שהן כאמור מילים המסומנות במשלב נמוך. לכן, הבחירה במילת השאלה "מדוע" יכולה להראות כבחירה רשמית, מאופקת ומנומסת יותר משאר החלופות.  מפנטז/ת: משלב ניטראלי (בינוני), מילה זו יכולה להופיע בהקשרים שונים שהם אלה שיקבעו את סימונה המשלבי.
לדוגמא: המשפט "מה אתה מפנטז עליה" ו המשפט "הנערה הזו היא פנטזיית נעוריי" שונים זה מזה ברמת הסימון המשלבי.  חֵרֶף: משלב גבוהה, הופעת המילה "חרף" אינה שכיחה בלשון המדוברת ושייכת דווקא למחוזות כתבי פסק דין משפטיים, מסמכים רשמיים, מאמרים עיוניים אקדמאיים וכו'. כל הנ"ל מאופיינים בסימון משלבי גבוהה ולכן המילים המופיעות בהן מותאמות לרמה זו. עושה סמים: משלב נמוך,  ביטוי סלנג המציין את התמכרותו של אדם מסוים לסמים. הסלנג משמש לרוב שכבות עממיות, צעירים, חיילים וכו'. כמובן שיש …