לשון, חברה ותרבות או"פ

תקציר העבודה

לשון, חברה ותרבות – מטלת מנחה מס' מנהל עסקים יחידות 8-10
1 . כל שפה טבעית נתונה לשינויים. השינויים חלים הן במערכת החיצונית, בהגייה, והן במערכת הפנימית, משמעותן של המילים. ציינו את השינויים שחלו בעברית בהגייה, באוצר המילים ובסגנון. הדגימו.
בכל שפה ישנם תהליכים טבעיים של שינוי הנובעים מן ההתפתחות של אותה שפה. בן חיים (תשי"ג) מונה שני סוגי תמורות בלשון, הראשון,במערכת החיצונית, כלומר …

2 . הסבירו בקצרה את המושג "מלחמת השפות".
מלחמת השפות הייתה סערה ציבורית שהתרחשה בארץ ישראל בשנת 1913 במשך שנתיים. הסערה הציבורית הייתה סביב מקומה של השפה עברית המתחדשת במערכת החינוך היהודי בארץ. מאבק זה, שהתנהל כנגד חברת "עזרה" ליהודי גרמניה, היה חריג בהשפעתו, ומשמש כסמל לניצחון ההתחדשות היהודית הלאומית ותחיית הלשון העברית. גם לאחר שהשפה העברית הייתה לשפת הדיבור ביישוב העברי המשיכו להתנהל …
3 ב. הסבירו מדוע לדעת וקסלר לשונות היהודים אינן לשונות פידג'ין כפי שסוברים חוקרים אחדים? לעיתים מוזכרות בין הלשונות שנוצרו בתהליך של פידג'יניזציה גם לשונות היהודים. הסכמה זו אינה משותפת בין כלל החוקרים אך בשל אופי השפות היהודיות בעלות אוצר מילים אקלקטי ופישוט המבנים הדקדוקיים הגרמניים במקרה של האידיש ניתן להבין עמדה זו. אם כבר נכון יותר לומר כי …
4 א. הגדירו מה היא דיגלוסיה, ומה היא טריגלוסיה והדגימו. דיגלוסיה : היא מצב לשוני־חברתי נדיר יחסית, שבו קיים פער גדול בין השפה הכתובה לשפה המדוברת עד כדי כך שדוברי אותה שפה נאלצים ללמוד את השפה הכתובה כאילו הייתה שפה זרה. "השפה הכתובה" משמשת בעיקר בטקסטים כתובים אולם היא משמשת במצבים מסוימים גם בדיבור. באותו אופן, "השפה המדוברת" משמשת בעיקר בדיבור, אולם לעתים היא מועלית על הכתב. מסיבה זו יש המעדיפים את –
4 ב. הגדירו מה היא דו- לשוניות, והסבירו מה ההבדל בין דו-לשוניות לבין דיגלוסיה. דו לשוניות הוא מונח בבלשנות המתאר שתי תופעות:
א. אדם הדובר ברמה סבירה לפחות שתי שפות: אדם רב־לשוני הוא אדם המסוגל לתקשר בעזרת יותר משפה אחת, בין אם בצורה פעילה על ידי דיבור וכתיבה ובין אם בצורה סבילה על ידי האזנה וקריאה. אנשים רב־לשוניים הם אנשים אשר רכשו שפה מסוימת בשנות ינקותם – "שפת אם" ושפה שנייה שנרכשת באמצעות חינוך פורמלי או לאחר מעבר למגורים בקרב קהילה אחרת אשר דוברת שפה שונה. ילדים הרוכשים שתי שפות בו־זמנית מכונים "דו־לשוניים …
5 א. הסבירו מהו חילון.
חילון הוא התרחקות מהמסורת, הדת, וכן מאורח החיים הנוגע להן. החילון בתרבות המערב החל במאה ה-18 במקביל ובהשפעת עידן הנאורות, תנועת השכלה והתפתחות המדע והטכנולוגיה.
בחברה שהיא בתהליך חילון קורא תהליך מקביל המשפיע ומשנה את משמעות המילים של השפה המדוברת בחברה והוא מכונה חילון …
5 ב. ציינו חמש מילים המשמשות בקטע הבא בדרך החילון והסבירו " האיש הקדיש את כל כוחו לעבודת הכלל, התמסר לעזרת הציבור, והקריב את חייו על מזבח המולדת. הוא מתפלל שיוכל להוסיף ולהביא תרומה גדולה לפיתוח המדינה. בצדק כיהן שנים רבות כראש ממשלה, ומילא בנאמנות ובחרדת קודש את התפקיד של שליח ציבור. " מזבח –  בעבר, מזבח ציין את במקום המיועד להקרבת קורבנות בטקס הפולחן. כיום, כאשר בוחרים לתאר פועלו של אדם מסויים דרך מושג זה מתכוונים לומר כי אותו אדם "כאילו" הקריב את עצמו על המזבח עבור עקרונות וערכים מסויימים. בשורה הנ"ל אותו דבר שלמענו הקריב האדם את חייו הוא המולדת, שעל פי תפיסות מסוימות בקרב המגזר החרדי קיצוני (ניטורי כרתה) המולדת היא  האנטיתזה של פולחן הקודש. מתפלל – הפעולה להתפלל יסודה היא לבקש חסדי שמיים, לערוך תפילה, לבקש מאלוהים. …
6 א. המבע:
"לא אתה הוא האחראי" יכול להשתמע באופנים שונים בהתאם לאופן אמירתו (אינטונציה בדיבור וסימני פיסוק בכתב). פסקו את המשפט באופן שיביע: 1. שאלה; 2. הצהרה.
שאלה : לא אתה הוא האחראי?
הצהרה : לא, אתה הוא האחראי!  
6 ב. לפניכם שני קטעי שיחה. ציינו איזה כלל מכללי השיחה של גרייס הופר לכאורה  בכל אחד מן המקרים, ונמקו קביעותיכם:
יוסי: שלום, אפשר לדבר עם מר לוי?
אשתו של מר לוי: אני מצטערת, לא תוכל לדבר איתו, מר לוי הלך… במשפט זה נראה כי גב' לווי עברה על שני חוקים לכאורה, הראשון הוא כלל הכמות שאומר כי התרומה לשיחה תהיה אינפורמטיבית במידה ההולמת את מהלך השיחה. במידה וגב' לווי הייתה עונה באופן ישיר "לא, הוא לא נמצא בבית" היא הייתה יכולה להימנע מאי ההבנה  שעלולה להיווצר ..