מעורבות התקשורת בתיקי מין והשפעתה על חזקת החפות והזכות להליך הוגן

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9705
מספר מקורות 63

תקציר העבודה

        הפקולטה למשפטים LL.B –     "משפט של כיכרות"              מעורבות התקשורת בתיקי מין          והשפעתה על חזקת החפות               והזכות להליך הוגן                  ‏ סמינריון בנושא: זכויות הצדדים להליך הפלילי,                                            אפריל 2012, תשע"ב.
"Our history will be what we make of it. And if there are any historians about or years from now… and there should be preserved the kinescopes of one week of all three networks… they will there find recorded in black and white, and in color… evidence of decadence, escapism… and insulation from the realities of the world in which we live. We are currently wealthy, fat, comfortable, and complacent. We have a built-in allergy to unpleasant or disturbing information.
Our mass media reflect this. But unless we get up off our fat surpluses and recognize that television in the main is being used to distract, delude, amuse, and insulate us… then television and those who finance it, those who look at it and those who work at it… may see a totally different picture too late."[1] [1] “Good Night and Good Luck” Warner Bros. 2005
  תוכן עניינים
1.       מבוא -…3-5
                        סקירה מקדמית- מעורבות התקשורת בעבירות מין -.4
2 .       עבירות מין 6-11
עבירות המין בקודקס הפלילי -.6
ההתייחסות הציבורית לעבירות מין –..7
השיח הפמיניסטי בעניין עבירות מין- הפיכת ה"פרטי" ל"ציבורי" .7
זכויות החשוד ו/או הנאשם בעבירות מין -.9
            חזקת החפות ..9
            הזכות להליך הוגן –.9
3 .       אמצעי התקשורת …12-משפטים התפקיד המוסדי של אמצעי התקשורת -..12
הלגיטימציה לפעילותם של אמצעי התקשורת –…12
            חופש הביטוי ..13
            זכות הציבור לדעת –מנהל עסקים
4 .       התערבות התקשורת בתיקי מין- הבעיה והשלכותיה –…16-20 הבעיה- אינטרסים מתנגשים -..16
המחשת הבעיה הנגרמת כתוצאה ממעורבות יתר של התקשורת …17
נתונים סטטיסטיים -17
כלי התקשורת- ביהמ"ש העל עליון? –..18
5.       התערבות התקשורת בתיקי מין- עמדת הפסיקה -21-23
משה קצב- מקרה לדוגמא –.21
חיים רמון- מקרה לדוגמא –.22
6 .       הפתרונות- הקיימים ו/או הראויים -…24-29
סעיף 71 לחוק בתי המשפט –24
הגנה מן הצדק –…
5 תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות -26
פומביות הדיון ופרסום הליכים משפטיים -27
לשון הרע -28
הגנת הפרטיות –…29
7.       סיכום -.30
8 .       בבליוגרפיה –..31-34
במהלך השנה השלישית ללימודי המשפטים, למדתי בקורס זכויות נשים. בקורס זה דשנו רבות בנושא של עבירות מין, ואולם, כפי שעולה משמו של הקורס, נושאי הדיון סבבו סביב היותה של האישה קורבן בעבירות אלה, זכויותיה כתוצאה מכך, והצורך בהחמרת עונשם של עברייני המין. בשל השראה מקורס זה, והתעניינות אמיתית בסוגיית עבירות המין, החלטתי לחקור בסמינריון  זה את צדו השני של המתרס, דהיינו, מה הם זכויותיו של הנאשם בעבירות אלה ומה עלול להשפיע עליהם. בעבודה זו למעשה אנסה "לעבור צד" ואבחן את זכויותיו של העבריין, זכויותיו הבסיסיות כאדם,  וכן האם יש מקום למנוע, לכל היותר, או שמא לאזן ולהגביל, לכל הפחות, את חדירת התקשורת להליכים המתנהלים כנגד אותו חשוד/ נאשם בעבירות המין.
החוק בישראל (כפי שאפרט בהמשך עבודתי) קובע, באופן תאורטי בלבד, כיצד יש להגן על זכויותיו של הנאשם לעניין זה, אולם כיום, בפועל, אין אכיפה מספקת לעניין "שפיטת" הנאשם באמצעי התקשורת. סוגיה זו בעלת משמעות רבה, הן לנאשם והן לציבור עצמו, וחובקת בתוכה זכויות רבות ואינטרסים שונים ומרובים המתנגשים ביניהם.
בעבודתי לא אסקור את כל האינטרסים המתנגשים, אם כי אבחן כיצד זכויותיו הספציפיות של הנאשם- הזכות להליך הוגן וחזקת החפות מתנגשות באינטרסים הספציפיים של התקשורת- חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. יש לציין שבסוגיה זו מתעסקים רבות בישראל- יש דעות לכאן ולכאן, ואכן ניתן לראות כי בכל פרשה בעלת אופי ציבורי המתעסקת בעבירות מין (ראה לעניין זה פרק 5), ישנם שופטים, אישי ציבור, פרשנים, מלומדים ואנשים מן היישוב אשר מקימים קול צעקה ברגע שהתקשורת ממנה עצמה להיות הרשות השופטת. אותם אנשים דורשים להחמיר עם התקשורת ומאידך להקל עם הנאשם ולשמור זכויותיו. יחד עם זאת, ברי כי לא נעשה איזון ראוי בין הזכויות הנחוצות והחשובות- חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת, ובין זכויותיו של הנאשם.              אם כך, מטרתה של עבודה זו היא לעלות לדיון, נושא רגיש וחשוב מאין כמוהו: הגנה על הזכות להליך הוגן וחזקת החפות של חשוד, עצור או כל אדם שמתנהלת נגדו חקירה פלילית בעניין עבירות מין על ידי רשות מוסמכת או מעורב בחקירה שכזו, כל זאת –באספקלריה של עידן חדשותי עתיר מידע.
במסגרת העבודה, אצביע על הבעיות הקיימות כיום, הקלות הבלתי נסבלת בה ניתן לפגוע בחזקת החפות של כל אדם ששמו נקשר לחקירה פלילית כזו או אחרת והמשימה ה"כמעט" בלתי אפשרית, בהתחשב בכלים הסטטוטוריים הקיימים, להגן בפועל על חזקת החפות של מי שמצא עצמו חלק מהליכים שכאלה. הבחינה תתבצע באמצעות סקירה של ספרות רלוונטית, פסיקה, והבעת דעותיי במקומות הנדרשים.
לבסוף, אציע בצד הפתרונות הקיימים, פתרונות ראויים להתמודדות עם הקושי שמעוררת סוגיית פרסום שמות חשודים, וההתערבות התקשורתית בהליכיהם המשפטיים.