מטפורה בחשיבה חינוכית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2010
מספר מילים 876
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

תפיסות מטפוריות של המערכת הבית ספרית
1 . תפיסות מטפוריות של המורה וההוראה – המורה כשחקן, מנצח, סוהר, פסיכולוג,  רופא, מלצר ועוד, (גורי- רוזנבליט, ענבר).
2 . תפיסות מטפוריות של המנהל והניהול – תפיסות מטפוריות של דמות המנהיג- המנהל כרועה, מאמן, מנהל מפעל ועוד. (ענבר, דנה ופיטס).
3. תפיסות מטפוריות של בית הספר- בית הספר כבית חרושת, כמפעל, בית סוהר. (פרידמן, שרן שחר ולוין,  סרג'יובאני). גורי – רוזנבליט – מורה כשחקן המאמר בוחן את האנלוגיה שבין מורה לשחקן מזוויות שונות: תפקיד הטקסט הכתוב, תפקיד האלתור, תכנון המופע,  יחסי גומלין בין המבצע לקהל, הערכת התהליך ותוצריו.
תפקיד הטקסט הכתוב- מהי מערכת יחסי הגומלין שבין המורה לבין הטקסט הכתוב, האם המורה פסיבי ומעביר את הטקסט כלשונו, או יצירתי ואוטונומי המשנה את תוכנית הלימודים? לדעת גורי, יש שוני רב בין המורה לשחקן: השחקן אינו רשאי לשנות את הטקסט בעוד שהמורה נעזר בטקסט רק כבאחד ממקורות המידע במהלך השיעור. תפקיד האלתור- מאחר והמפגש בין המורה ותלמידיו מזמן סיטואציות שונות שחלקן אינן ניתנות לניבוי ולתכנון מראש, נדרשת מן המורה יכולת אלתור גבוהה. לעומת זאת השחקן לאחר שנבחר לגלם תפקיד ולאחר שלב החזרות צמוד בעצם לטקסט המקורי