ניתוח הסרט "המבוך של פאן" על פי הגישה הפמיניסטית

תקציר העבודה

"הביקורת הפמיניסטית הפוסט-לאקאניינית התמקדה ברובד הסימבולי של המציאות, הוא הרובד של הלשון ושל 'חוק האב', הרובד שעליו מושתתת ההירארכיה של החברה הפטריארכאלית, ושאליו מנועה האישה מלהיכנס בהיותה חסרה את הסימן המהותי שעליו מבוסס המערך הסימבולי הזה, הלא הוא הפאלוס" (עונג חזותי וקולנוע נרטיבי, Mulvey. 120) ציטוט זה מרכז ומסכם, לטעמי, בצורה טובה את המצב בו שרויות הנשים בקולנוע של הזרם המרכזי. בעבודה זו בחרתי לנתח את הסרט המבוך של פאן (El Laberinto del Fauno, 2006) אותו כתב וביים גיירמו דל טורו (Guillermo del Toro) על פי הגישה הפמיניסטית. במהלך העבודה אשתמש בשני מאמרים אשר יתרמו לחיזוק טענותיי, עונג חזותי וקולנוע נרטיבי (Laura Mulvey, 1975) ו-Alice's Little Sister: Exploring Pan's Labyrinth (Kim Edwards, 2008).
            לטענתי יוצר הסרט מבצע הקבלה ברורה בין עולם המציאות לעולם הפנטזיה אשר ניתנת לידי הבנה כהבחנה והבדלה בין עולם פטריארכאלי (המציאות) לבין עולם מטריארכאלי (הפנטזיה). כבר בכתוביות הפתיחה מוצג לנו עולם המציאות של ספרד לאחר מלחמת האזרחים כמקום גברי ואלים, אך מייד בהמשך מוצג לנו עולם אחר, עולם תחתון "שם אין שקר וכאב" ואותה הקבלה מתחזקת כשנסיכת עולם הפנטזיה בורחת אל העולם המציאותי וסובלת שם מקור חולי וכאב. ההשוואה בין העולמות ממשיכה ומתחזקת בהמשך הסרט ועל כך אפרט בהמשך.
            לסיכום, ניתן לומר שקיים ניסיון ברור להראות שקיימת אפשרות לקולנוע אחר, שאינו בזרם המרכזי הן מבחינה סגנונית והן במובן של הסדר החברתי-גברי הקיים. בסרט מוצגות 3 גישות אפשריות להתנהלות האישה, כרמן- כנועה, מרסדס- חתרנית ואופליה- בעולם הפנטזיה. כל אחת מהגישות מקבל ביטוי נפרד, כאשר הגישה החתרנית היא זו "שמנצחת". ההבדלה בין עולם המציאות לעולם הפנטזיה מאוד ברורה במהלך רוב הסרט, אם כי ישנם קטעים בהם הגבולות מטשטשים והעולמות נראים דומים למדיי (ע"פ ההקבלות שפורטו מקודם).
דוגמא נוספת להקבלה שיוצרת ניגוד, היא השימוש בכלי הנשק הגבריים- רובים, רימונים ומכשירי עינוי, לעומת הסכינים (גם מתפקד ככלי מטבח) של העולם הנשי והבדיוני שמסמלים הקרבה וחירות (Edwards, מנהל עסקים4).
            האם ניתן לומר שהסרט חתרני באמירתו? שכן בסופו של הסרט אופליה חומקת מהעולם המציאותי במותה, ובכך נכנסת שוב למשבצת הקורבן. בנוסף לכך, היא נכנסת לעולם הפנטזיה אליו חשקה להגיע, רק כדי לגלות עולם פטריארכאלי נוסף, בו המלכים שולטים והמלכות יושבות לצידן, במיטב מלבושיהן.