נושאים בכימיה אטמוספרית :או"פ

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח
ציון 91
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1740

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן 12) שאלה 1:
א)     מודל Chapman הוא מנגנון יצירת אוזון בסטרטוספרה כולל את 4 ריאקציות  .יצירת אוזון מתרחשת מעל גובה 30 ק"ם בו קרינת שמש היא באורך גל נמוך מ242 nm גורמת לדיסוציאציה של מולקולת חמצן דו-אטומית.
1.    O2      + hv                             O  +  O                                                        אטום  חמצן O מגיב עם מולקולת חמצן O2 לקבלת אוון (M יכול להיות N2 או O2)
2 .                                                                                                                                 O2   + M                                    O3           +  M                              O + אוזון בולע קרינת שמש  באורך גל 240-320 nm ומתפרק חזרה לO ו O2.
3.                                                                                                                                    + hv                         O  +      O                           O2
וגם יכול אוזון להגיב עם אטום חמצן לקבלת שתי מולקולות חמצן דו אטומיות
4 .                                                                                                                                 O3       +     O                          O2          +          O2                                         ב)                                                                                                                                   ג)                                                                                                                                  ריכוז מקסימאלי של אוזון המחושב לפי מנגנון הוא באזור בקו המשווה ובגובה של  כ40 ק"ם,כפי שרואים האיור זה. הריכוז מגיע לmolec/cm3 5*106   .
ד)                                                                                                                                             המדידות שראו בפועל הם לא כך ולפי איור 5.3 רואים שבקו המשווה המקסימום של אוזון הוא בגובה של  כ
5 ק"ם  ומגיע ל molec/cm34*1012   .אבל המקסימום הריכוז המקסימלי של אוזון הוא לא בקו המשווה אלה באזורים צפוניים יותר ובגובה של משפטים-20 ק"ם ומגיע לmolec/cm3 7*1012   . הסיבה לכך היא שמנגנון צ'פמן הניח את הסביבה נקייה ומבודדת לחלוטין אבל אנחנו עוסקים בטבע ובו קיימים חומרים נוספים שמגיבים עם צורונים שבמנגנון וכך יכולים לגרום לשינוים בריכוזים של אוזון .קיימים מנגנוני הרס של אוזון שגם צריך להוסיף למנגנון זה שהוצאו לאחר מכן. ה)                                                                                                                                חלק דרומי 2005:
חלק דרומי 2012: