ניתוח דמות הדובר בשני שירים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 3167
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

נושאי העבודה: פונקציות לשוניות וניתוח דמות הדובר חלק ראשון "בלשנות ופואטיקה" רומן יאקובסון (50%) אורך: 2 עמ'. העבודה מסבירה ומדגימה כל אחת מן הפונקציות הלשוניות המוזכרות במאמר (אמוטיבית, קונטיבית, פטית, מטא-לשונית, רפרנציאלית, פואטית) באמצעות שירים נבחרים: "בובה ממוכנת" לדליה רביקוביץ', "קח שירים" למאיר ויזלטיר, "זמר נוגה" לרחל, "לשון אהבה ותה על שקדים קלויים" ליהודה עמיחי, "ריבים קטנים" ליונתן גפן ו"ראיתי ציפור לבנה" לנתן זך. העבודה מסבירה באיזה אופן השורות המצוטטים משירים אלה מדגימות את הפונקציה הנדונה. חלק שני דמות הדובר (50%) אורך:
3 עמודים. השוו את דמות הדובר בשני השירים:
"מזמור לדוד" תמיר להב-רדלמסר ו"למנצח על-מות לבן מזמור לדוד" גיורא פישר. ישנה מתוך השירים, כדי להוכיח את הטענות המרכזיות. שולבו בכתיבת העבודה מושגים וטיעונים מתוך המאמרים: " חביבה פדיה – "הגיע הזמן לומר "אני" אחרת בשירה העברית", בנימין הרשב – "שירה מודרנית, מבוא", רומן יאקובסון – "בלשנות ופואטיקה". המסקנות העיקריות של העבודה הן כי הנמען של שני השירים הוא דוד המלך. פישר מפנה אל דוד שאלות רטוריות בלשון עבר, מאחר שהוא מדבר אליו ממרחק של זמן, כשהוא כבר בעל תובנות הנרכשות לאחר מעשה, ואילו להב-רדלמסר פונה אל דוד בלשון הווה ואכן ממתין לתגובתו. פישר מגלה עמדה ביקורתית ומרוחקת מעט כלפי דוד, בניגוד ללהב-רדלמסר שמציג אותו כחבר לנשק במלחמת יום כיפור. כמו-כן, פישר משתמש בסיפורו של דוד כמשל לדמות טרגית אוניברסאלית הנופלת קורבן לחולשות הנמצאות בבסיס הטבע האנושי. בשונה ממנו, להב-רדלמסר מציב אותו בשירו גם בהקשר מקומי, דתי.
ציון העבודה הוא 92. השירים בשלמותם מופיעים בנספחים.