עבודה סמינריונית בנושא השפעת הדרכה מוקדמת של מוצבים מחברות בין- לאומיות לפני היציאה לשליחות ציון -89

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7379
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.
מבוא. 3
2 .        מוצבים. 5
2 .1  חמישה שלבים שונים בתהליך המוצבות .6
2 .2 עלות המוצב לחברת האם ..8
3 .        הדרכת עובדים. 9
3 .1 מטרות ההדרכה 9
3 .2 תרומת ההדרכה לעובד -10
3 .3 תרומות ההדרכה לארגון ..11
3 .4 שיטות הדרכה .11
4 .        הדרכת מוצבים. 12
4 .1 אפשרויות הדרכת המוצב לקראת השליחות -..12
4 .2 מבנה ותוכן ההדרכה הבין תרבותית -.מנהל עסקים 5.        מימדים הבוחנים הצלחת מוצבים. משפטים 5.1
תחלופת עובדים ..משפטים 5.2
הסתגלות –.16
6 . כיצד משפיעה הדרכה מוקדמת של מוצבים מחברות בין לאומיות לפני היציאה לחול על הצלחתו? –…17
6 .1
הקשר בין הדרכת המוצב להצלחתו בשליחות -…17
6 .2 הקשר שבין משך ההדרכה המוקדמת להשלמת המשימה בהצלחה -..18
7.        דיון 20
8 .        ביבליוגרפיה. 23

1 . מבוא
תופעת הגלובליזציה בשלושת העשורים האחרונים הביאה להרחבת הפעילות העסקית וגידול ניכר במספר החברות הרב לאומיות. חשיבותם של מוצבים, בעיקר בעמדות ניהול, הוא גבוה לאור המורכבות בפעילות הבינלאומית של חברות רב לאומיות. לניסיון בהתמודדות עם משימות בינלאומיות יש חשיבות רבה ולכן לאימון ולהכנה מראש של מוצב יש השפעה על מידת הצלחתו בתפקיד. הגידול החד במספר החברות הרב לאומיות גרם להכרה של חברות עסקיות בחשיבות הרבה של שימוש במוצבים וניהולם בצורה אפקטיבית. מחקרים קודמים קובעים כי אימון מראש נמצא יעיל בהכנת המוצב לתפקידו מעבר לים. ניהול מוצבים במגזר הפרטי צבר תאוצה בשלושת העשורים האחרונים, עד אז הניסיון המצטבר בניהול מוצבים היה שייך לארגונים במגזר הציבוריממשלתי להם מסורת ארוכה בשליחת מוצבים אל מעבר לים לביצוע משימות שונות כגון: משימות דיפלומטיות, משימות צבאיות או משימות ממשלתיות. גם לארגונים במגזר הציבוריממשלתי בעלי אופי דתי וחילוני יש מסורת ארוכה בשליחת מוצבים וזאת במטרה לפתיחת נציגויות לפיתוח סיוע למדינת האם או הקמת נציגות דתית במדינות היעד  (2005) Anderson                                                                                                                      Riedel, (2006)& Littrell, Salas, Hess, Paley מרחיבים את טענותיו של            (2005)  Anderson ומוסיפים כי אף על פי שהפעלת מוצבים נתפסת כאסטרטגיית מפתח בתחום משאבי האנוש בחברות בינלאומיות, בפועל  רוב המוצבים נכשלים במשימותיהם.
המוצב חווה קשיים רבים בשליחותו, הוא נמצא בסביבה חדשה ולא מוכרת, אפוף באי-ודאות ולמרות זאת עליו להצליח במשימותיו העסקיות. קשיים אלו הביאו לכך שהשיעור המוערך של כישלונות מוצבים הוא גבוה ביותר- כ-40%. נתון זה מהווה בעיה רצינית כאשר מחשיבים את העלות הגבוהה של כישלון המוצב עבור החברה. כישלון של מוצב יכול לעלות לחברה כרבע מיליון דולר בעלויות ישירות בלבד. ( Liu & Lee (2008מרחיבים ואומרים כי התופעה של חברות רב לאומיות הנשלטות ע"י הנהלה מרכזית אחת ואשר פעילותן מתפרסת על פני מדינות רבות, מתחזקת במשך השנים.
החברות הללו נוקטות בגישה גלובלית ביחס לשווקים זרים ומשתמשות במאגר משאבים וחזון אסטרטגי משותף. הצעדים המהירים של הגלובליזציה במהלך העשורים האחרונים גורמים להגברת הניידות של משאבים אנושיים, כך שיותר עובדים מועסקים במדינות זרות.
לאור נתונים אלו טבעי שחברות יחפשו דרכים להעלות את שיעור הצלחת המוצבים אותם היא שולחת. אחת מן הדרכים לנסות ולהקל על המוצבים היא ע"י תוכניות הדרכה לעובדים טרם יציאתם לשליחות בחו"ל. הדרכות אלה מוגדרות כתהליך חינוכי לשיפור הלמידה הבין-תרבותית באמצעות פיתוח היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הנדרשות ליצירת יחסי גומלין בתרבויות שונות ומגוונות (Littrell et al,( 2006).
(2008), Li-Yueh Lee, Chia-Ying Li  עוד הוסיפו כי פעילות עסקית בינלאומית הפכה להיות אחת התופעות השכיחות עבור חברות וארגונים.
חשיבות של מוצבים במורכבותן הרב לאומית של פעילויות עסקיות היום מוכרת באופן נרחב, כמו כן בהרבה חברות רב לאומיות ניסיון בינלאומי הפך להיות חיוני ואף נדרש עבור תפקידים בדרג ניהולי בכיר, אך יש מחסור במנהלי חברות כשירים בעלי ניסיון רב לאומי.
לכן הדרכת מוצבים הפכה להיות נושא מהותי.
(Schraeder, Sims.( 2004  טוענים כי ארגונים רבים הבינו כבר מזמן כי על מנת לגדול ולהישאר תחרותיים ומובילים עליהם לחצות גבולות גיאוגרפיים ולהרחיב את פעילויותיהם אל מעבר לים. המוצבות נתפסת על ידי ארגונים רב לאומיים רבים כדרך אטרקטיבית להשגת יעדים כלכליים רבים  וחברות רב לאומיות יכולות כעת לשלוח נציגים מטעמם לניהול שלוחותיהן הפזורות ברחבי הגלובוס ובדרך זו להבטיח את קיום האינטרסים של הארגון בעבודתי אנסה להשיב על השאלה האם קיים קשר בין הכשרת העובד לפני יציאתו לשליחות בחו"ל לבין הצלחתו במשימה? האם ההכנה המתאימה היא זו שתבטיח לחברה השולחת את התפקוד הטוב ביותר של העובד הנשלח ותגן עליו מפני נזקים ועלויות הכרוכות בכישלון השליחות?
בנוסף ארחיב בנושא המוצבים, ומה מייחד את אוכלוסיית המוצבים, כמו כן אפרט בנושא הדרכת עובדים בכלל והדרכת מוצבים בפרט.
שאלת המחקר: כיצד משפיעה הדרכה מוקדמת של מוצבים מחברות בין לאומיות לפני היציאה לחו"ל על הצלחתו?
משתנה בלתי תלוי:
הדרכה מוקדמת של מוצבים- בעבודה אתמקד בחשיבות ההדרכה המוקדמת ואיזה אפשרויות הדרכה קיימות. משתנה תלוי:
הצלחת המוצב בביצוע המשימה- בעבודה אציג מהם המימדים הבוחנים את הצלחת המוצב.