מחקר העוסק ב: השפעתה של הסתגלות עולי ברית המועצות בישראל על רמת המוטיבציה שלהם לגיוס לצה"ל.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2777
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

רקע על העבודה:
א.      נושא המחקר: השפעתה של הסתגלות עולי ברית המועצות בישראל על רמת המוטיבציה שלהם לגיוס לצה"ל.
ב.      גישה:
במחקר זה אהיה מעוניין להבין כיצד השפעתה של הסתגלות העולים החדשים משפיעה על המוטיבציה שלהם להתגייס לצה"ל. מתוך כך, עליי לבחון את המוטיבציה שלהם כיחידים ולהבין את היצרים האנושיים שעומדים מאחורי זה. לכן, כבסיס למחקרי בחרתי בגישה ההתנהגותית כיוון שגישה זו מתרכזת בשאלה: מדוע אנשים נוהגים כפי שהם נוהגים.
הגישה דוגלת בכך שהתנהגות ניתנת לצפייה, אם ברמת הפרט או ברמת החברה, היא שצריכה לעמוד במוקד הניתוח המחקרי וכי כל הסבר להתנהגות זו צריך להיות כפוף לבדיקה אמפירית. מבחינה אינדוקטיבית, החוקר בודק התנהגויות רבות של שחקנים (במקרה זה עולים מחבר העמים) ומתוך כך הוא מוציא תיאוריה. למעשה, הגישה ההתנהגותית שייכת לאפסטימולוגיה הפוזיטיביסטית ולאונטולוגיה היסודנית. הפוזיטיביזם חותר להגיע לתיאוריות שהן חוקיות והכללה ממקרים מסוימים לכלל הדברים, ואילו האונטולוגיה היסודנית דוגלת בחקירה לפי מה שקיים במציאות, לפי האירוע שמתרחש ואינו תלוי בדבר.
מתוך כך, הגישה גורסת כי יש עולם שמתקיים באופן בלתי תלוי בידיעתנו אותו, מנסה לזהות את הסיבות להתנהגות חברתית ומאמינה שיכולה לפתח חוקים ומודלים. מטרתי במחקר זה היא ליצור תיאוריית ניבוי אשר תוכל לשמש ככלי לצבא להבנת רמות המוטיבציה בקרב קבוצה זו ואת היכולת להתמודד עם הבעיות שעולות. זאת ועוד, גישה זו דוגלת באמפיריציזם, גישה חושית הבוחנת את הדברים הנצפים ועוסקת במצוי באופן אובייקטיבי ולא ברצוי. לכן, אבצע את מחקרי בצורה אמפירית, כמותנית על ידי סקר וניתוח מאגרי מידע, בצורה אינדוקטיבית, על ידי הסקה מהפרט אל הכלל ולאחר איסוף הנתונים אוכל לאשש או להפריך את השערתי. ג.        שאלת המחקר: כיצד משפיעה הסתגלות עולי ברית המועצות לשעבר בישראל על רמת המוטיבציה שלהם לגיוס לצה"ל?